לתרומות לחץ כאן

שימוש במיקרוגל בשרי לחימום לחם לשם אכילתו עם חלב

האם מותר לחמם לחם/פיתה במיקרוגל בשרי,ולמרוח בהם גבינה?

תשובה:

שלום רב.

כשהמיקרוגל נקי ללא שמנונית של בשר וכדו' יכול לחמם את הלחם על צלחת בפני עצמה במיקרוגל הבשרי, ולמנהג בני ספרד יש מקום להקל אף לחמם ישירות על צלחת המיקרוגל עצמה.

ואם המיקרוגל מלוכלך בבשר או שמנונית של בשר או מרק בשרי וכדו' אין לחמם אף בצלחת נפרדת, אלא להניח ב' צלחות אחת על השניה ולחמם בהם את הלחם.

מקורות:

אין לחשוש בחימום פיתה לזיעה כיון שבדרך כלל הוא הפשרה לזמן מועט ואין נוצרת זיעה, וגם מפני שהבית מאיר נוקט שבפת אין לחשוש לזיעה כלל, וכן נקטו הפוסקים כוותיה. עיין פרמ"ג יור"ד סי' ק"ח שפ"ד סק"א לחמם את ההפרשת חלה עם החלות בתנור. וכן במשנ"ב סי' תס"א סק"ג אפה מצה בתנור חמץ. וכן באור"ח סי' תנ"א סעי' כ"א לגבי לטוח בטיט תנור החמץ בגגו שהמשנ"ב מקל שם, ולכן אין צריך לכסות את הפיתה.

וכל החשש מצד צלחת המיקרוגל שנשפך עליה בשר והנידון שאם יבלע בשר בפיתה הוי נ"ט בנ"ט, דלרמ"א לכתחילה אין לערבו בחלב ובדיעבד הרמ"א מתיר סי' צ"ה סעי' ב' והש"ך שם סק"ג מביא מחמירים לאסור [דדינו כדגים ש'נצלו' שבולע טעם בלא אמצעות מים]. ובדרך כלל צלחת המיקרוגל עשויה מזכוכית והדבר נתון למחל' שו"ע  ורמ"א באור"ח סוף סי' תנ"א דהשו"ע מקל שזכוכית אינה בולעת וממילא אינה נעשית כלל בשרית. אמנם הרמ"א שם מחמיר שזכוכית דינה ככלי חרס שלא מועיל לה הגעלה. ונקטו אחרונים דרק לענין פסח מחמיר הרמ"א אבל לענין איסור בשר בחלב אין להחמיר בדיעבד כלל. אמנם לכתחילה חששו לשיטות הראשונים שהחמירו עיין שם רע"א ועוד 'אחרונים. על כן כשמניח בצלחת בפני עצמה אין בליעות כלל שאין הבלוע יוצא מכלי לכלי בלא רוטב כמבואר ברמ"א יור"ד סי' צ"ב סעי' ח'.  אמנם אם המיקרוגל מלוכלך יש לחשוש לשיטת החו"ד שבשר הנבלע במאכל בשעת בישולו אין במאכל התר של נ"ט בנ"ט ולכן כתבנו להניח בב' צלחות שבזה אין הבשר מפעפע למאכל שבצלחת השניה שאין מפעפע בב' כלים.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל