לתרומות לחץ כאן

ביאור הפסוק 'לא יומת על פי עד אחד'

שאלה על פרשת שופטים כ.הרב פסוק ו ..על פי שניים עדים או שלושה עדים יומת המת….לא יומת על פי עד אחד. כבר נשללה העדות של האחד ברישא למה היה צריך את הסיפא?

תשובה:

שלום רב.

הגמרא במכות דף ו' עמוד ב' שואלת שאלה זו, ומשום כך לומדת מפסוק זה ש'עדות מיוחדת' פסולה, ובכדי לבאר היטב מהי עדות מיוחדת, אעתיק כאן את ביאורו של הרש"ר הירש על פסוק זה:

המאמר "על – פי שנים" וגו' כבר שלל את מהימנותו של עד אחד, ואמרו במסכת מכות ו ע"ב שהמאמר הנוסף "לא יומת על – פי עד אחד" בא למעט אפילו "עדות מיוחדת".

אין די ששני עדים כשרים ראו את הפשע, אלא בשעת ראייה הם חייבים לדעת זה על נוכחותו של זה; כל אחד מהם חייב לדעת בשעת ראייה שאין הוא עד יחיד למאורע; הם חייבים לראות זה או זה, או עליהם להצטרף לעדות אחת על ידי אדם שלישי המתרה בפושע, ואשר שניהם רואים אותו או (לדעת הרמב"ם הל' עדות פ"ד ה"א: וגם) הוא רואה את שניהם; שאם לא כן, הרי הם "עדות מיוחדת" ואין הם יכולים להעיד כאחד. "שנים רואים אותו, אחד מחלון זה ואחד מחלון זה ואין רואין זה את זה אין מצטרפין"; "אם היו רואין את המתרה או המתרה (לדעת הרמב"ם: והמתרה) רואה אותן – מצטרפין". "עדות מיוחדת" פסולה רק במשפט הפלילי ולא בדיני ממונות

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל