לתרומות לחץ כאן

התמודדות עם שוכרי דירות שמשאירים חובות

ברשותי מס' יחידות דיור להשכרה. וניתקלתי בתופעה ששוכרים שעוזבים את הדירה (לא כולם) מרשים לעצמם להשאיר חובות חשמל מים ארנונה וועד בית נזקים לדירה לפעמים גם סכום קטן של חוב שכירות או חלק מהחובות, משאירם את הטיפול בזה למשכיר שיטפל בזה ויגיש להם את החשבונות או שמתעלמים בהנחה שבל הבית יוותר להם על סכומים של מאות שקלים, ואו לסכומים שמגיעים לכל היותר ל4 אלף דולאר. הדבר הזה גורם לי טרטור וכאב ראש שאין לתאר, מאחר ואני מאוד עסוק ואין לי את הזמן והיכולת לרדת לקטנות. ולכן בהסכם שלי עם השוכר אני הכנסתי סעיף בזה הלשון: "במידה והשוכר יעזוב את הדירה וישאיר חובות ונזקים והמשכיר יצטרך לפרוע אותם ולהגיש תביעה אז השוכר מתחייב לשלם שכר טירחה בסך 1,000 דולאר $ מוסכמים".
השאלה אם אני זכאי לתשלום של אלף דולאר מוסכמים כפי שניכתב בהסכם.

תשובה:

יכול להיות בעיה של אסמכתא בנוסח זה. כמו כן, אין זה מן היושר שאם השוכר השאיר חוב בטעות או שיש ויכוח על נזק מסוים שיצטרך לשלם קנס של אלף דולר, וכפי הידוע לי בית הדין לא יראה בעין טובה קנס לא מוצדק.
אני מציע לכתוב כך: "השוכר מתחייב להשאיר בידי המשכיר את כתובתו החדשה לפני שיעזוב את הדירה וכן מס' טלפון. אם השוכר ישאיר חובות על הדירה או נזקים, הרי שהוא יהיה חייב לפרוע מיד לאחר שיקבל את דרישת המשכיר. במקרה שהשוכר לא ישאיר כתובת ומס' טלפון, או שלא ישלם את החובות או הנזקים תוך עשרה מיום שיקבל את דרישת המשכיר, הרי הוא חייב לשלם עוד 1000 דולר כפיצוי מוסכם.
גם אם יהיו לשוכר טענות על גובה הסכום שהמשכיר דורש, הרי הוא חייב לשלם את הסכום במלואו ולאחר מכן הרי הוא רשאי – אם הוא מעוניין בכך – לתבוע את המשכיר בדין תורה. במקרה שיתברר בדין תורה שהשוכר היה צודק בטענותיו, לא יצטרך לשלם את הפיצוי האמור, אם שילם את כל חובותיו האחרים.
השוכר מודה שקיבל על עצמו בקנין סודר מעכשיו ובבית דין חשוב באופן המועיל ביותר על כל האמור."

מקורות:

דרכים לסלק אסמכתא עיין בשו"ע סי' רז סעיפים טו-טז. בעניין פיצוי מוסכם עיין עלון המשפט גליון 2 עמוד ג.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל