לתרומות לחץ כאן

אכילת דגים עם בשר או עם חלב

בס"ד ח אלול תשע"ב
שלום,

א. האם מקור איסור אכילת בשר עם דג, הינו מדרבנן או על סמך רופאי זמנם ?

ב. האם הטיעון הבריאותי תופס גם בימינו ,כאשר בכל מקרה הם מתעכלים יחד, וגדולי הרופאים שוללים כל השפעה בריאותית על מי שאוכלם יחד/במקביל?

ג. האם יש בעיה לאכול דג עם חמאה? גבנ"צ? לדוגמא- טונה עם פיצה?

ד.האם גם פה יש עניין של אשכנזים וספרדים? עד כמה שיך המנהג כיום?
בתודה

תשובה:

שלום רב.

א -ב. איסור זה הוא איסור שחז"ל קבעוהו מפני שהבינו שיש בדבר זה חשש סכנה, ואף שישנם דברים שכתבו הפוסקים שהמציאות שונה מכפי שחז"ל אמרו, כגון מה שאמרו חז"ל שכינה אינה פרה ורבה שכיום התברר שהיא כן פרה ורבה. במקרים אלו, דנים הפוסקים אם ההלכה צריכה להשתנות לאור הגילויים המודרניים (ויהיה אסור להרוג כינה בשבת), או שקביעת חז"ל נשארת בעינה, כי ההלכה נקבעת לפי ראות העין ולא לפי גילויים מדעיים.

אולם במקרה דנן, אין לומר כך, כיון שסביר להניח שאכן היה בימיהם אפקט בריאותי שלילי של תערובת בשר ודגים (אולי בגלל תנאים שונים של אותם זמנים), שכיום אנו לא מכירים.
למרות שכיום אנחנו לא מכירים את התופעה, ההלכה אינה משתנית, ואנחנו ממשיכים להקפיד על עיקר הדין. הסיבות לכך הן: 1) חשש שאולי בכל אופן יש איזה אפקט שלילי; 2) חשש שמא לחז"ל היה טעם נוסף להקפדה זו, שלא גילו; 3) כי גם בלי סיבה מסוימת, פוסקי ההלכה נרתעים משינויים בהלכה.

ג-ד. מנהג בני אשכנז לאכול דגים עם חלב, ומנהג רוב בני ספרד גם כיום להקפיד על כך ולא לאכול דגים עם חלב, אך רבים נוהגים להקל באכילת דגים עם חמאה.

מקורות:

איסור אכילת דגים עם בשר מבואר בגמרא בפסחים עו,ב ונפסק להלכה בשולחן ערוך יו"ד סי' קט"ז ס"ב.

בענין אכילת דגים עם חלב ראה כאן במקור הדין. ולענין אכילת דגים עם חמאה, ר' ביחוה דעת חלק ו' סימן מ"ח שהביא את כל הדעות המקילות בזה וכתב שהמקילים בזה יש להם על מי לסמוך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל