לתרומות לחץ כאן

מנהגי החופה לבני ספרד – אמירת תחנון בבית כנסת שיש בו חתן

שלום רב
בע"ה בל"נ עוד כשבועיים אני מתחתן רציתי לדעת מספר סוגיות הן על יום החופה והן על השבוע
1. הבנתי כי מנהג הספרדים כי לא קוראים תחנון כאשר חתן נמצא בבית הכנסת, האם הנ"ל רק ביום החופה או בכל השבוע, ובמידה שאני נמצא בבית כנסת בו אין נוהגים כך מה עלי לעשות.
2. האם מנהג הספרדים הוא להתחתן תחת חופה (במבנה סגור)
3. אני בשנת אבל על מורי אבי האם מותר לי להגיד קדיש ביום החתונה ובשבוע כמו כן הבנתי כי שלוש דורות למעלה מגיעים לחופה (האר"י זצ"ל) האם יש דברים מיוחדים שיש להגיד
4. האם יש דברים נוספים הנהוגים במהלך החופה?

בברכת יישר כוח

תשובה:

ראשית, ברכת מזל טוב, יה"ר שתזכה לבנות בית נאמן בישראל.

1. כל שבעת ימי המשתה, אין אומרים תחנון כאשר החתן נמצא בבית הכנסת. אולם ביום שבו נכנס לחופה, אומרים תחנון בשחרית, ובמנחה אם היא נערכת סמוך לערב או שמתפללים באולם השמחות אין אומרים תחנון (ובאולם השמחות אין אומרים תחנון אפילו אם החתן אינו מתפלל עמם).

2. מנהג האשכנזים לערוך את החופה תחת כיפת השמיים, כדי לרמוז שיזכו הזוג לבנים ובנות ככוכבי השמים. אולם הספרדים לא נהגו כן, ואין צורך לשנות מן המנהג. אולם אין איסור לעשות את החופה תחת כיפת השמים במקום הצורך.

3. גם ביום החתונה ובימי השבע ברכות, יכול החתן לומר קדיש על אביו ואדרבה יש ענין גדול באמירת קדיש ביום החופה. וכפי שכתבת אכן נאמר בזוהר הקדוש שבשעת החופה יחד עם השכינה הקדושה, גם נשמות הקרובים מגיעות לחופה, ומשום כך יש להזהיר ולהזהר לעמוד בקדושה ובצניעות ובכובד ראש תחת החופה.

 4. הלכות רבות נאמרו בהקשר לעריכת הקידושין והחופה, והיריעה קצרה מהכיל, אני מקוה שבחרת מסדר הקידושין שהנו רב תלמיד חכם בר סמכא שיודע בטיב קדושין, וידע להדריכך כיאות. ומן הראוי אם תוכל לעבור על הספר "ילקוט יוסף – חופה וקדושין", כדי לדעת את המעשה אשר תעשה.

אולם אציין מספר נקודות חשובות: א. במהלך החופה ראוי לך להתפלל על ג' דברים שיהיו בביתך: בני חיי ומזוני, כי היא שעה יקרה מאד ואין למעלתה שיעור. ותחת להרעיף ברכות על חבריך ומכריך, בקש שהם יברכוך ויתפללו להצלחת ביתך. ומשום כך יש קהילות שנהגו לברך את החתן והכלה בברכת יצחק "ויתן לך", וכן בברכת הכהנים.

ב. יש שנהגו לקדש בטבעת של כסף דוקא, שכן כסף הוא רחמים וזהב הוא דין, ובקשתינו שיהיה זה בית של רחמים. והיה מורה הגה"צ המקובל רבי סלמן מוצפי זיע"א שתהיה הטבעת עגולה ולא מרובעת, לרמז שיהיו הנישואין הללו נמשכים לעולם כעיגול שאין לו סוף.

ג. בשעת הברכות, אסור לך ולכלתך לדבר, כי הנכם צריכים לצאת ידי חובתכם בברכות המברכים. ומן הראוי לכבד ת"ח ויר"ש בברכות אלו, שידעו לכוין להוציאכם י"ח.

ד. יש לכוין בשעת החופה לקיים מצוות עשה.

מקורות:

1. שו"ע (סי' קלא ס"ד), יביע אומר (ח"ג או"ח סי' יא אות ג, סי' יב אות ד) ילקוט יוסף חופה וקדושין (מהד' תשסה עמ' צה-צו). ובאולם אין אומרים כדין בית החתן המבואר בשולחן ערוך שם.

2. רמ"א (אה"ע סי' סא). ילקוט יוסף (חו"ק מהד' תשס"ה עמ' קכט). וכן אירע פעם בחתונת אחת מנכדותיו של מו"ז מרן שליט"א שערכו את החופה תחת כיפת השמים משום צורך.

3. בזה"ק (פר' פנחס דף ריט,ב) כתב שנשמות הקרובים מגיעות לחופה. עי' ילקוט יוסף (שם עמ' קצג). וע"ע זה"ק (תזריע מד,ב) שהשכינה הק' מגיעה לחופה. ובתיקוני הזהר (תיקון י') שמשום כך נהגו לעמוד בחופה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל