לתרומות לחץ כאן

דיני הקם אחר חצות קודם עלות השחר לענין ברכות השחר וברכות התורה

שלום כבוד הרב!
אדם הניעור משנתו לאחר חצות ולפני עלות השחר ורוצה ללמוד, ואין לו כוונה לחזור לישון האם יכול לברך ברכות השחר או לברך רק ברכות התורה?
ומה הדין אם רוצה לחזור לישון?
תודה.

תשובה:

שלום רב.

הדינים בקם אחר חצות קודם עלות השחר הם כדלהלן:

אם קם קימה גמורה ואין בדעתו לחזור שוב לישון:

יברך ברכת התורה ושאר ברכות השחר, לבד מפרשיות הקרבנות שאין לברכם אלא ביום, ולכתחלה ימתין גם עם ברכת 'הנותן לשכוי בינה' עד הבוקר אם לא ששמע קול תרנגול שאז יכול לכתחלה לברכה גם קודם עלות השחר.

אם בדעתו לחזור לישון:

לענין ברכות השחר, יכול לברך את כולם לבד מברכת 'אלהי נשמה' ו'המעביר שינה' שיאמרם בלי שם ומלכות, וכשיקום שוב בבוקר יברכם עם שם ומלכות כראוי. ואם רוצה יכול להמתין מלברך את כל הברכות עד לאחר הקימה השניה.

לענין ברכות התורה, אם שינתו הראשונה היתה שינת קבע, חייב לברך אחריה לפני שילמד, ולאחר השינה השניה – אם היא היתה שינה לא קבועה כדרכו בלילה אינו צריך לברך שוב אחריה, אך אם היתה שינה קבועה לדעת רוב הפוסקים צריך לברך שוב אחריה, ויש הסוברים שאין לברך אלא לאחר שינתו הראשונה, ויש שכתבו שראוי לכוין בברכת התורה שלאחר השינה הראשונה שתפטור אותו רק עד לאחר שינתו השניה ואז יוכל לברך שוב לכו"ע.

אם שינתו הראשונה לא היתה שינת קבע אלא מנוחה להתחזקות עד לשינתו הקבועה שתהיה אחר כך, יברך רק לאחר שינתו השניה, והמברך גם לאחר שינתו הראשונה לא הפסיד.

מקורות:

שולחן ערוך סי' מ"ז סעיף י"ג, מ"ב וביה"ל שם. ומ"ב סי' מ"ו סק"ב, וסי' מ"ז ס"ק כ"ח, הליכות שלמה פרק ו' אות א', ומהרש"ם ח"ג סי' של"ז.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל