לתרומות לחץ כאן

מאכל פרווה שחומם בתנור יחד עם בשר

שלום רב
במקרה שתבשיל צמחי ללא בשר מחומם בתנור בו זמנית יחד עם בשר, מה דינו של התבשיל הצמחי? האם הוא בחזקת בשרי או בשרי ממש? האם ניתן לאכול אחריו מאכל חלבי או שיש להמתין מספר שעות כמו במאכל בשרי?
כנ"ל לגבי תבשיל צמחי שבושל בסיר בשרי בן יומו?
תודה

תשובה:

שלום רב.

אין לאכלו עם חלב, אך אין צריך להמתין אחר אכילתו שש שעות. ואם אחד המאכלים היה מכוסה היטב אין לחשוש כלל והמאכל נשאר פרווה כבתחילה.

מקורות:

ישנם בתנורים ב' חששות מצד זיעה ומצד ריחא, ודנו אחרונים בתנורים בזמננו אם יש לחשוש לזיעה בתוך התנור [ענין הזיעה נוצר מכח פגישת חום וקור כידוע, ובתנור שכולו חם אין האדים ממשיים כ"כ, והנידון אם יש להקל לומר שאין זו זיעה הגורמת לאיסור], ובשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל מביאים להחמיר לחשוש לזיעה בתנורים, [ויש לזה סמך מדברי המג"א הלכות הגעלת כלים אור"ח תנ"א]  ובשם הגרח"פ שיינברג זצ"ל מביאים להקל. [ויש לזה סמך מיור"ד סי' ק"ח ובצדדי השאלה יש להרחיב, ואי"ה חזון למועד].

ויש חשש נוסף בתנור קטן וסתום מצד ריחא המבואר בפסחים עו,ב וביור"ד סי' ק"ח סעי' א' לשיטת הרמ"א להחמיר דאף דיעבד ריחא מילתא בתנור קטן וסתום [ושעור גדול היינו מחזיק י"ב עשרונים ובאופן המדידה נחלקו אחרונים עיין יור"ד סי' צ"ז בפת"ש ופרמ"ג שם ובחכ"א ריש כלל ס"ב ובבינ"א שם, ושמעתי ממורה הוראה שתנורים ביתיים הרגילים מצוי שיהיו מהם גדולים], ומפני חששות אלו אין לאכול את התבשיל עם חלבי.

אבל לענין המתנת ו' שעות תלוי בנידון תבשיל של בשר, עיין סוף סי' פ"ז, המחבר מיקל לגמרי ואף הרמ"א שמחמיר גדר תבשיל היינו מאכל שנתבשל עם הבשר עצמו, אבל בזיעה לא נהגו להחמיר בזה, ואם כן הגדרת המאכל הפרווה בחזקת בשרי והיינו שלא לאכלו עם בשר, ואינו כבשר ממש ואינו צריך להמתין עליו ו' שעות.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. מגדולי הפוסקים בדורנו כתבו שהתנורים שלנו נידונים כ״תנור קטן וסתום״ שהזכירו הפוסקים, שאינו מחזיק י״ב עשרונים.
    רציתי לשאול, האם גם בתנורים החדשים שייך לומר כן? בתנורים החדשים, אין האדים מצטברים כלל בתוך התנור כי יש איוורור מתמיד והאדים יוצאים ממנו כל הזמן (מרגישים בדלת התנור שכל הזמן יוצאת רוח חמה, על כל פנים ברוב תכניות האפייה).

  2. קשה להקל בדבר שלא היה בזמנם, הרי בהחלט יתכן שדוקא האיוורור מבליע יותר את הזיעה כיון שהוא מפזר אותה לפני שהיא יוצאת. וצ"ע.

  3. בס"ד
    לגבי מה שכתבת שבתנורים שלנו יש איוורור מתמיד, זה לא נכון.
    אמנם יש איוורור מתמיד אבל לא מיתוך התנור, אלא (בתנורי בילד אין) מתוך החלל שבין התנור לעץ הארונות, כדי שהארון שהתנור קבוע בו לא יפגם מהחום של התנור. (גם אחרי שמכבים את התנור האיוורור הזה ממשיך לעבוד עד להתקררות התנור)
    התנורים גם החדשים עדיין אטומים. (המאוורר שניראה לעין בתוך התנור מיועד רק למצב אפיה שניקרא טורבו. ועדיין הוא לא מוציא את החום מיחוץ לתנור אלא רק מיועד לפזר את החום בחלל התנור באופן שווה.)

  4. נכון וזה מה שכתבנו שהטורבו אולי רק מגרע. בכל מקרה יתכן שאין זיעה בכלל בתנורים שלנו אבל כאמור קשה להקל בדבר שאינו מךורש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל