לתרומות לחץ כאן

להשתמש בשעת הדחק בשירותים של ישיבה

הייתי בבני ברק והייתי חייב ממש להתפנות ונכנסתי לישיבה או מקום אחר שהיה שם הרבה שירותים ושאלתי מישהו שם הוא אמר לי שאפשר להיכנס וחשבתי יכול להיות שעברתי בזה באיסור גזל?

תשובה:

יש לשלם לקופת הישיבה כמה שקלים כפי עלות המים והניקיון.

מותר לעשות כן גם לכתחילה.

מקורות:

יש לדון אם מותר לעבור על לאו שבממון משום כבוד הבריות (עיין בתוספות שבועות דף ל ע"ב ד"ה אבל, שמשמע בתירוץ השני שאף השבת אבידה היא מצווה בקום ועשה ואף על פי כן נדחית מפני כבוד הבריות ועיין בספר שאגת אריה סי' נח בדברי הרמב"ם כלאים פ"י הכ"ט, ועיין בספר שושנת העמקים כלל ו ד"ה והנה הר"מ ובדרוש וחידוש לרעק"א ב"מ דף ל ע"ב). אבל על כל פנים יש חיוב לשלם, שהרי לא גרע מגזל מפני פיקוח נפש שיש חיוב לשלם (עיין קובץ עומקא ח"ג עמודים 69-71).

גם אם אסור לעבור על גזל אפילו בתשלום משום כבוד הבריות, בישיבה או במוסד ציבורי אחר, ניתן להניח שרצון הציבור הוא לאפשר להשתמש בשירותים אם משלמים את ההוצאות.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. לכאורה כל מקום ציבורי בית כנסת ישיבה נועד לרבים ולכל מי שבא ללמוד ולבקר בו ולא מקובל שמישהו מקפיד שלא לתת להשתמש בבית הכסא
    אא"כ יכריז או ישים מודעה של אין כניסה לזרים וכדו'

    אמנם להדליק מזגן מקובל שלא להדליק ללא רשות שוודאי רוב המקומות מקפידים

  2. אם אדם נכנס ללמוד בהיכל הישיבה, הרי הוא רשאי להשתמש בשירותים ללא חשש. השאלה היתה על שימוש מבלי ללמוד.

  3. ראיתי פעם בשו"ת שבט הקהתי שנשאל בענין זה וכתב שמותר עפ"י דברי הגמ' בב"ק דף פ"א שאחת מהתקנות שתיקנו לטובת הכלל הוא 'ונפנין לאחורי הגדר ואפילו בשדה שהיא מלאה כרכום אמר רב אחא בר יעקב לא נצרכה אלא ליטול הימנו צרור עי"ש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל