לתרומות לחץ כאן

האם מותר לקחת תרומת זרע?

האם מותר לקחת תרומת זרע מיהודי? ואם לא אז ממי מותר לקחת.יש לי בעיה בפוריות. אם מותר האם לא תיהיה בעיה בנושא חיתון וכו" בגלל שלא יודעים מי האבא?

תשובה:

שלום רב.

אני חש ומבין את המצב המורכב שאתם נמצאים בו כעת, אך אציג לפניך את דברי פרופ' הרב אברהם שטינברג בספר אסיא (כרך ב' עמוד 103): "והנה הבעיה המרכזית בהזרעה מלאכותית והוא הדין ביחס להפראה מלאכותית היא בעיית מקור הזרע: האם הוא זרע הבעל, או זרעו של גבר זר (יהודי אחר, גוי, או בנק זרע, כשהתורם בלתי ידוע). ברור הדבר, שכאשר מקור הזרע הוא תורם זר לאשה הדבר מכוער מאד מבחינת המוסר היהודי, אסור לחלוטין מצד ההלכה היהודית, ומעורר בעיות חמורות הן לגבי בני הזוג (שאלת ניאוף ואיסור האשה על בעלה ובועלה) והן לגבי הוולד (שאלת ממזרות, נישואין עם כהן והחשש שמא ישא אח את אחותו)".

האמת היא כי ניתן לחלק את הקטע הנ"ל לכמה חלקים, יש נושא של חשש ממזרות שיהיה לנולד באופן זה, אמנם דעת רוב הפוסקים כי אין בזה חשש ממזרות, אך מאחר שיש מעטים הסבורים שיש חשש כזה, איך אנו ניצור לכתחילה מצב כזה שיהיה ילד שיש פוסקים שיקבלוהו לקהל ויש שלא יקבלוהו לקהל. וכאן חשוב להדגיש כי מצב זה לא קיים כאשר הזרע הוא מגוי, אז ברור כי שאין כל בעיה של ממזרות.

לענין שאלת איסור האשה על בעלה (שדבר זה דומה לזנות), כאן רבים יותר הם הסבורים כי אין בזה איסור ניאוף, וכי האשה מותרת לבעלה. ואם תרצה להחכים יותר בענין זה ראה כאן.

יחד עם זה, האמור לעיל ובקישור המצורף הוא רק בדיעבד, אבל לכתחילה ודאי שאין זה ראוי כלל לאשת איש לקבל זרע ממישהו אחר, ומחינת ההלכה היהודית הדבר מכוער כפי שהזכיר זאת פרופ' הרב  אברהם שייטנברג, ולכן לא ימצא רב מכובד שיתיר לעשות זאת לכתחילה.

ברכה והצלחה, שערי תפילה לא ננעלו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אין כאן שאלה הלכתית טהורה. כלומר, העובדה שהילד כשר זה ברור וכך כתב גם באגרות משה. אבל לא ראיתי שכתב שמותר לעשות כך לכתחילה. וגם אם כן, כאמור, האוסרים לא התכוונו לומר שזה אסור הלכתית, אלא מצד השקפת ההלכה יש לאסור את זה לכתחילה וכפי שהביא שם הרב שטיינברג.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל