לתרומות לחץ כאן

חיוב חינוך לקטנים אף שאינם יודעים לכוון במצוות

איך ניתן לחנך קטנים במצוות הלא אינם יודעים לכוון לשם המצוה, וקיי"ל מצוות צריכות כוונה, וכשם שלא מועיל ליתן לקטן לולב פסול כיון שצריך לחנכו למצווה בצורתה, איך ניתן לחנכו למצווה שאינו יכול לקיימה כיון שאינו יודע לכוון.

 

תשובה:

שלום רב.

יש שכתבו שאף שקטנים אין להם מחשבה לענין 'לשמה' בשחיטה ועוד דינים, אך כוונה במצוות יש להם, שהם מכוונים לשם קיום המצוה.

אף אם אין להם כוונה לשם המצווה אין בזה חסרון בחינוך, כיון שכל דבר שהחסרון הוא מצד קטנותו של הילד אינו חסרון בדין חינוך.

ויש שכתבו שכיון שדין זה שמצוות צריכות כוונה הוא מדרבנן אין חיוב חינוך למצוות דרבנן.

מקורות:

האחיעזר ג,פא והאגלי טל חורש סק"א ור' יוסף ענגיל בשו"ת בן פורת חלק א' סי' י' אות ט' כתבו שגם אם לקטן אין מחשבה ביחס לאחרים אך יש לו כוונה למצוות.

ובטורי אבן חגיגה ו,א כתב להוכיח מכמה קושיות וגם מכח קושיא זו שכיון שרבנן תיקנו חינוך לקטן כדי שיהא מחונך למצות לכשיגדיל הילכך כל היכא דבר חיובא הוא כשיגדיל אלא שקטנותו גרם לו לפטור בר חינוך הוא, וכן הוא לענין זה שקטנותו היא הגורמת לו לפטור, אין זה חסרון בחינוך המוטל על האב.

באמרי בינה או"ח יד כתב שגם למ"ד מצוות צריכות כוונה זה רק מדרבנן, ואין חיוב חינוך לדברים דרבנן.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. קושיא מעיקרא ליתה. חינוך הקטן שהטילו חכמים על אביו עניינו הרגלת הקטן למעשה המצוות לכשיגדיל (כעין הציבי לך ציונים לדברי הרמב"ן ז"ל) כדי שיעשם אז על בורין כתקונן במיומנות הדרושה. לא עלתה על לב כל צפיה מן הקטן לצאת ידי איזו 'חובה'. ואמרם גבי לולב 'היודע לנענע' ובתפלין 'היודע לשמור' וכן ברבות מן המצוות לא להחמיר עליו באו. אין דבריהם באלו אלא לומר שמשהגיע לידי היכולת לנענע כמשפט בכן יבוא אביו של זה ויחל להרגילו בכך. וזה שלא כדברי בה"ל בשלהי תרנז שתפס ליסוד את ענין ביצוע המצוה על דקדוקיה כדבר שיש להשגיח בקטן שיקיימו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל