לתרומות לחץ כאן

לקחת מתורם גמ' מחיר יותר גבוה מהעלות בפועל

אחראי 'אוצר ספרים' שבכל שנה מתרים תורם עבור קניית גמרות לישיבה, קיבל אישור מהתורם גם בשנה זו לקנות 100 גמרות עבורם, הוא פנה להוצאת הספרים וביקש הנחת כמות והם הורידו עבורו את המחיר מ100 ש"ח לכרך ל-90 ש"ח. הבחור ביקש הנחה נוספת- ומוכר הספרים אמר לו, נעשה כך: אתה תאמר לתורם שהמחיר לכרך הוא 90 כמו שסיכמנו ואני אתן לך את אותן גמרות ב83 ש"ח כך שתרוויח 7 ש"ח לכל גמרא כפול 100 גמרות. האם מותר לבחור לומר לתורם (המשלח) כהצעתו של המוכר?

תשובה:

אסור בהחלט. התשלום של התורם אמור להגיע בשלמותו למוכר.

מקורות:

עיין שו"ע חו"מ סי' קפג סעיף ט שאם השליח הצליח להשיג את מטרת השליחות בזול, עליו להחזיר את העודף למשלח.
בנידון זה מסתבר שאחראי אוצר הספרים הוא שליח בלבד, משום שלא מסתבר שהתורם יסכים לשלם יותר מהעלות וההפרש יהיה לאחראי. אולם יש מקרים שאוצר הספרים מבקש מנדיבים סכום כסף מסוים כדי שספרים אלו יהיו על שמו ללא קשר לעלות בפועל, וההפרש הוא לקופת אוצר הספרים.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לא זכיתי להבין, בגוף התשובה כתבתם ש'לא מסתבר שהתורם יסכים לשלם יותר מהעלות..' והרי בשאלה שלי כתבתי כבר שהעלות היא יותר גבוהה ממה שהתורם משלם בפועל? לבד מזאת, האם זה שהשליח טורח ב'הורדת המחיר' – לא אמור להיות מתוגמל או לזכות לו את ההפרש האמור בשאלה?

  2. הכוונה במה שכתבנו העלות היא לעלות בפועל ולא העלות בשאר החנויות.
    כמדומני שלא מקובל שבחור שהוא גבאי אוצר הספרים מקבל שכר על עבודתו, וגם אם כן, לא בצורה של אחוזים.

  3. מה הדין באופן שמוכר הספרים הציע לעשות זאת קודם שאחראי על אוצר הספרים דיבר עם התורם? אם כן הרי שהוא שותף של המוכר למכור לתורם את הספרים ולא שליח של התורם, וכאשר יציע אותו האחראי לתורם לקנות יאמר לו שהגמרות יעלו לו במקום 100 ש"ח כמקובל – רק 90 ש"ח (וכוונתו שהוא בא כח המוכר ואינו רק שליח)?

  4. התורם מבקש מהקונה לקנות את הגמרות כוונתו היא לקנות במחיר הזול ביותר. האחראי אינו חייב לחפש בכל החנויות היכן ימצא את הזול ביותר, אבל אם הוא יודע שחנות אחת מוכרת במאה והשניה בתשעים ושניהם נמצאים באותו איזור, ברור שאסור לו לקנות בחנות היקרה בגלל שיקולים זרים. גם במקרה זה, אם החנות מוכנה למכור ב-83, כיצד יהיה מותר לקנות מעצמו בתשעים, בטענה שהוא בא כוח המוכר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל