לתרומות לחץ כאן

מעשר כספים מכסף שניתן על ידי ההורים

האם חייבים להפריש מעשר כספים מדמי מחיה/מותרות שנותנים הורים/קרובים?
תודה.

תשובה:

שלום רב.

גם ממתנה שנותנים ההורים צריך להפריש מעשר כספים, אמנם אם נותן המתנה מחה במקבל שלא יתן צדקה כדי שלא יצטרך לתת לו יותר, או שהכסף ניתן לצורך קניית מוצר מסוים, אין המקבל צריך לתת מעשר מכסף זה.

במקרה וגם סכום זה אינו מספיק למחיה, אין צריך להפריש מעשר, אך שיעור שלישית השקל בשנה חייב לתת אפילו עני שאין לו פרנסת עצמו.

מקורות:

בשו"ת אגרות משה יו"ד ח"ב סי' קיב נשאל על אחד שנתן סכום כסף לחתנו כדי שיוכל ללמוד ללא דאגות פרנסה, והבטיח לו להוסיף עוד כפי הצורך, והחתן ביקש להפריש מעשר מהכסף שקיבל, וחמיו מעכב בטענה שעל ידי זה יצטרך לתת לו יותר. והשיב שהחותן יכול לעכב על חתנו שהרי הקפיד שחתנו לא ישתמש בכסף רק לפרנסתו, שהרי לשם כך נתן לו את הכסף, וכאילו התנה על כך, ונותן מתנה יכול להגביל מה ייעשה במתנה, כמבואר בשו"ע חו"מ סי' קיא סעיף ג "אם נתנו ללוה מתנה על תנאי שלא תחול עליה שום שעבוד… התנאי קיים, ולא יגבה בעל חוב ממנה" ועיין בסמ"ע שם סק"ה שכיון שהנותן הוא הבעלים יכול להתנות מה שירצה. גם בספר באורח צדקה עמוד שסד מביא שהגר"נ קרליץ סובר שאם הנותן מקפיד, אסור לתת מן המתנה לצדקה.

כשניתן הכסף לצורך דבר מסויים, ר' כאן.

ואם אין לו מספיק כסף למחייתו שאינו חייב להפריש מעשרות, כן פסק הרמ"א ביו"ד סי' רנא סעיף ג שפרנסת עצמו קודמת לפרנסת אחרים. אמנם שיעור שלישית השקל בשנה חייב לתת אפילו עני שאין לו פרנסת עצמו, עיין עלון המשפט גליון 22 עמוד א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל