לתרומות לחץ כאן

דין חובל בילד קטן

לכבוד הרבנים החשובים שלו' רב
אדם שהזיק לקטן בשוגג, מה עליו לעשות, האם חייב נזק צער וכו'. והאם מועיל מחילה של הקטן, ומאיזה גיל מועיל. ואם הוא חייב לקטן וצריך לעשות סגולה לקטן, מה נחשב בימינו סגולה בשביל הקטן. אם אפשר לפרט בבקשה מה צריך לעשות לפנים משורת הדין ומה מעיקר הדין והיאך נוהגים בבתי הדין.
תודה רבה מראש

תשובה:

בזמנינו אין דנים בבתי דינים דיני חבלות (רק שבת וריפוי). אבל יש חיוב לצאת ידי שמים לשלם לקטן גם נזק וצער. קטן אינו יכול למחול אלא מגיל בר מצווה. ומפורסם סיפור שמרן הסטייפלר גער פעם בילד קטן ולאחר מכן חזר בו והמתין עד לבר מצווה של הילד והגיע לבר מצווה יחד עם מתנה מכובדת וביקש את סליחת הילד.
בדין סגולה, לפי השו"ע יש לקנות קרקע ולפי הרמ"א יש לקנות ספר תורה, והמטרה בספר תורה היא שהקטן ילמד בו, ואם כן בזמנינו יש לקנות ספרי לימוד ועדיף מכורכים.

מקורות:

דיני חבלות אם דנים בזמן הזה מבוארים בשו"ע חו"מ סי' א סעיף ב.
דין מחילה לקטן מבואר בשו"ע חו"מ סי' רלה סעיף ג ובביאור הגר"א שם סק"ט שרק קטן יתום שאין לו אפוטרופוס יכול למחול במשא ומתן אם הגיע לעונת פעוטות.
דין סגולה מבואר בשו"ע חו"מ סי' תכד סעיף ז. ועיין בסמ"ע ס"ק טו שהמטרה בספר תורה היא כדי שהקטן ילמד בו ואם כן בזמנינו שאין לומדים מספר תורה יש לקנות שאר ספרים. עיין שו"ע יו"ד סי' ער סעיף ב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל