לתרומות לחץ כאן

אדם המקיא בשר

בס"ד
אדם שעשה ניתוח לקיצור קיבה (התקנת טבעת) ומידי פעם לאחר כשעתיים מקיא אוכלים שטרם נתאכלו כגון גושי בשר, האם חייב להתחיל לספור שש שעות מחדש עד לאכילת דברי חלב?
תודה ויישר כח גדול

תשובה:

שלום רב.

אם לא חזר ובלע מהמאכל שהקיא אינו ממתין אלא מסוף אכילתו הקודמת אך צריך להדיח פיו ולקנחו לפני אכילת חלב (ואם אינו יכול לעשות קינוח והדחה ימתין שעה אחת), אבל אם בלע חלק מהמאכל שהקיא, לכתחלה צריך להמתין עוד ו' שעות מזמן ההקאה, אך מהאכילה הראשונה עדיין צריך להמתין ו' שעות.

מקורות:

אם לא בלע, אינו צריך להמתין עוד ו' שעות כיון שלא אכל בשר, אך אם בלע שוב יש להמתין ו' שעות נוספות כמו אדם שהוציא בשר שבין שיניו ובלע אותם שצריך להמתין שוב כמו שכתב הבדי השולחן סי' פ"ט ס"ק י"ג, וכן משמע בלשון הרמ"א שכתב 'ומסירו' אך אם בלעו צריך להמתין שוב, אמנם בזה השולחן סי' פ"ט סק"י הוכיח מהר"ן שגם אם בלעו אין צריך להמתין ואין דבריו מוכרחים, אך כאן יש מקום לומר שבשר זה נפסל מאכילה מחמת חומציותו ולכן אינו מחייב המתנה ויעוי' גם בדרכי תשובה סק"ט וצ"ע.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אף בלועס בשר ממש לתינוק בלי בליעה, אף שיש פוסקים שמחמירים להמתין אח"כ שש שעות בשביל לא פלוג, מ"מ דעת הרבה פוסקים [כולל רעק"א (ס' פ"ט ס"ק ב') היד יהודה (שם פיה"א ס"ק א', פיה"ק ס"ק ג') הערוך השלחן (שם ס"ק ד') ואפ' הבדי השלחן (שם ס"ק ל"ח) והמעדני השלחן (שם ס"ק ד' – לעת הצורך) הוא להקל בהמתנת שעה.
    וכל זה מיירי בלועס בשר ממש ופולט, אבל בכשרק טועם, בלא לעיסה כלל – כל הפוסקים העתיקו דברי המהרש"ק בזה (הגהות חכמת שלמה על פמ"ג מ"ז ס"ק א') – דדוקא לועס אבל אם לא לעס כלל רק טעם בלשונו ופלט מיד אין צריך להמתין לכולי עלמא ואין בזה גדר וסייג כלל, עכ"ל. וכ"כ הפר"ח (ס"ק י"ח) בענין טעימת תבשיל דאינו כלום ורק צריך קינוח והדחה. וכן הוא דעת הזבחי צדק (ס"ק ה') והבן איש חי (ש"ש פרשת שלח ס"ק ט') והדעת קדושים (ס"ק ג') שמסביר דעיקר הטעם של בשר שנמשך הוא רק על ידי סעודה, וטעימה בלי בליעה י"ל דקיל גם לטעם ההוא שעל ידי מים שמדיח פיו סר הטעם מהפה, ורק על ידי הסעודה שוהה הטעם יותר, עיי"ש. וכן הסכימו למעשה הערוך השלחן (ס"ק י"ד) והכף החיים (ס"ק ד'). וכ"כ בשו"ת כפי אהרן (ס' ל') דבטעימת לשון לחודא ליכא מאן דמצריך שהייה, דליכא לא טעם דרש"י ולא טעם דרמב"ם, עיי"ש. וכן פסק לדינא הגר"י קמנצקי (אמת ליעקב על שו"ע יו"ד ס' פ"ט הערה ל"ה) ובשו"ת רבבות אפרים (חלק ח' ס' שכ"א – אבל מסיק דמ"מ יותר טוב להחמיר שלא לעשות אא"כ יש צורך).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל