לתרומות לחץ כאן

איסורים בימי בין המצרים

פרק ד

דיני נגינה בימי בין המצרים

א)                  אסור לארגן ריקודין ומחולות ולהשתתף בהם בימי בין המצרים, ואפילו במסיבת מצוה וכל שכן במסיבת מריעים.

ב)                   בכלל איסור של ריקודין ומחולות, נכלל גם השמעת ושמיעת כלי שיר לצורך הנאה, ואפילו כשיחיד שומעם, אולם מותר להראות מצגת וכד' אפילו שמתנגן "שיר רקע" כאשר הניגון לא נעשה לצורך שירה.

ג)                    קטנים שהגיעו לחינוך אסור להשמיע להם מוזיקה, ובפחות מגיל חינוך יש להתיר, אך אם ישנם מבוגרים ששומעים עמם אסור ((שו"ת אג"מ שם, והטעם דהו"ל אבילות דרבים שיש להחמיר גם בקטנים. ומ"מ נראה ש"ריתמיקה" כיון שנעשה לצורך הקטנים אף על פי שגם גדולים נמצאים ושומעים זאת, יש מקום להקל וכן מורין מקצת בעלי הוראה ויש מחמירין גם בזה. ועי' מ"ב סי' תק"ס בשעה"צ סקכ"ה שכתב דהגם דאסור לזמר לנשים בעת מלאכתן משום אבילות החורבן ואף כל ימות השנה, מ"מ אם מזמרות כדי ליישן התינוק שפיר דמי, ומבואר דלצורך קטנים אין איסור זמרה והגם דשם מיירי כל ימות השנה ובוודאי דבבין המצרים יש להחמיר טפי מ"מ יש מקום להתיר וכמש"נ.)).

טו)               אין לערוך מסיבות בגני ילדים בימים אלו, ובוודאי שאין לעשות כן בבתי חינוך של ילדים גדולים יותר.

טז)              אין לערוך בימים אלו, מסיבה או "דינר", אפילו לצורך צדקה, כשנעשה עם נגינה או ריקודים.

יז)                 הלומד נגינה לצורך פרנסה מותר להתאמן וללמד בימי בין המצרים עד שבוע שחל בו תשעה באב.

יח)               מי שפרנסתו מנגינה אצל בני נכר אין לו לנגן בתשעת הימים ובשעת הדחק יש לשאול לחכם.

יט)               השומע מוזיקה לצורך רפואי כדי להרגיע את רוחו, יש להקל לשמוע גם בתשעת הימים ((פשוט דאי"ז מחמת שמחה אלא לצורך רפואה ועי' מהרי"ל דחולה נפש המתרפא מיום ליום מותר אף בבשר ויין ואף בתשעה באב לפעמים הותר לו וק"ו בניגון.)).

הצטרף לדיון

11 תגובות

  1. למנהג האשכנזים יש בזה מחלוקת. הפרי מגדים (סי' תקנא א"א ס"ק יד) כתב שלדעת הרמ"א שאין מסתפרים מי"ז בתמוז מותר להסתפר לכבוד שבת. ובכף החיים שם הביא שלדעת הרמ"א אסור. ומנהג היום שאסור להסתפר מי"ז בתמוז כולל לכבוד שבת. ולדעת הספרדים ודאי שמותר.

    שיהיה הרבה מזל טוב

  2. שירי דבקות זה לא מתיר, שירה ווקאלית יש שהתירו, אבל המחמיר תבוא עליו הברכה, זה נשמע כמעט אותו דבר ובעצם עוקר מהתקנה את תוכנה…

  3. הכוונה של שירי דבקות, שאינם קצביים, אלא שקטים, וכמו שמובא כאן באתר הפסק לגבי ימי ספירת העומר כדלהלן:
    ג] שירה ווקאלית, בלי מוזיקה, תיאסר להתרומת הדשן וסיעתו, ותיאסר להאגרות משה והציץ אליעזר במקום שמדובר בשירה קצבית וסוחפת לריקוד ומחול. בשירה שקטה, שאינה מביאה לריקוד, לא מצאנו שום הכרע גם בדבריהם שהדבר ייאסר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל