לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

עובד שאינו תובע פיצויי פיטורין, אם המעביד חייב לשלם מעצמו

אם עובד עזב מקום עבודתו ולפי החוק מגיע לו פיצויים, האם החובה מוטלת לשלם היא רק כאשר הוא תובע או גם כשאינו תובע?

תשובה:

אם מדובר במקרה שכל עובד יודע שיש חיוב פיצויים (כגון שפיטרו אותו) יש מקום להקל, שאם אינו תובע הרי זה הוכחה שהוא מוותר. אבל יש חולקים וראוי להחמיר ולשלם גם ללא תביעה.

אם מדובר במקרה של התפטרות הנחשבת כפיטורין וכדו', יש לשלם גם אם אינו תובע, כיון שמסתמא הוא טועה בדין ולא יודע.

מקורות:

הש"ך בחו"מ סי' רלב סק"ב מביא בשם שלטי הגיבורים שאם מלווה אינו תובע את ההלוואה, הלווה פטור מלפרוע, כיון שניתן להניח שהמלווה מתכוון לדחות לו את מועד התשלום בתורת מתנה והש"ך מסיים בצריך עיון. הקצות בסי' קד סק"ב סובר שאף אם אין המלווה יכול לתבוע אין חיוב לשלם והנתיבות שם סק"א חולק עליו.
יש מקום לומר שאף השלטי הגיבורים לא כתב כן אלא בהלוואה שהלווה נזקק ואולי המלווה רוצה לתת לו צדקה בדרך כבוד (עיין שו"ת משנה הלכות ח"ט סי' שכג), אבל בעובד ומעביד אינו מסתבר שהעובד יוותר למעביד ואף לדעת השלטי הגיבורים המעביד חייב לשלם ללא תביעה.

כל זה בדבר שהחיוב הוא ברור וידוע שאין מקום לתלות בטעות, וכמו שכתב הנתיבות בסי' פט סק"ו שדבר שחיובו הוא על פי מנהג המדינה הוא חיוב ידוע. אבל אם אין החיוב ידוע לכולם, יש לתלות בטעות וחייבים לשלם ללא תביעה. עיין שו"ע חו"מ סי' שלב סעיף ב שבטעות בכדי שהדעת טועה יש לתלות בטעות ועיין נתיבות סי' יז סק"א שטעות בדין היא בכדי שהדעת טועה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל