לתרומות לחץ כאן

אם אומות העולם מזלזלים בחוקי התורה או מעריכים זאת

רש"י בתחילת הפרשה אומר "זאת חקת התורה – לפי שהשטן ואומות העולם מונין את ישראל לומר מה המצוה הזאת ומה טעם יש בה, לפיכך כתב בה חקה, גזירה היא מלפני ואין לך רשות להרהר אחריה". משמע שאומות העולם מזלזלים בישראל על זה שהם מקימים חוקים. מאידך בפרשת ואתחנן כתוב "וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם כִּי הִוא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם לְעֵינֵי הָעַמִּים אֲשֶׁר יִשְׁמְעוּן אֵת כָּל הַחֻקִּים הָאֵלֶּה וְאָמְרוּ רַק עַם חָכָם וְנָבוֹן הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה". מבואר שהם אומרים שעם ישראל חכם רק בגלל שהוא שומר חוקים.

תשובה:

שלום רב.

כוונת הדברים הם שלכתחילה האומות מצערים את ישראל על החוקים, והם חושבים שספר החוקים שלהם הכל הגיוני ועל פיהם יהיה היישוב מושלם והגון. והנה אחר כך הם רואים שאדרבה, אצלם בתי הסוהר מלאים בפושעים וגנבים, ואלה ששומרים את חוקי התורה הרי הם ישרים והגונים, ואז הם יודעים לומר ש'רק עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה'.

מקורות:

ראה כעין זה בספרו של הרב ניימן דרכי מוסר לפרשת ואתחנן.

ובאופן אחר אולי אפשר לומר שלכאורה דברי רש"י קשים אם אומות העולם אומרים לישראל מה טעם יש בה מה מועיל לומר שזה חוקה, איך בכך ניתן לענות לאומות העולם, ועל פי המבואר שם עולה כי אומות העולם מבינים ומעריכים את עם ישראל ששומר את חוקי הקב"ה, אך התימה שלהם על מצווה זו היא כפי שכתב השפתי חכמים, שיש בה דברים סותרים שאפר פרה מטמא את הטהור ומטהר את הטמא, ולכן אמור להם שמצווה זו היא חוק וכך לא יקשו על כך שאתם נוהגים בה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל