שאלה זו היא המשך לשאלות המופיעות כאן וכאן
שאלה:
אני מבקש שתפסוק לי בעניין הזה שאצא מן הספק.
(כיוון שהן לא זוכרות דבר, גט לא שייך וחדר"ג לא שייך).
שאלתי היא האם סתם אשה יש הווה אמינא שהיא קרובה של אותם נשים? האם יש צורך לברר זאת? האם בת דודה נחשבת קרובה?
אשמח אם תענה גם בעניין זה.
תשובה:
שלום רב.
לענין חזקת פנויה במקום שיש קידושין, אולם לא ידוע האם תפסו הקידושין או לא. אכן דעת המהרי"ט שאין בזה חזקת פנויה משום שאיתרע החזקה בזה שפשטה ידה וקיבלה קידושין. אולם רוב הפוסקים חולקים עליו, וסוברים כי לעולם כל זמן שאין אנו יודעים על שינוי במעמדה יש לה חזקת פנויה. (עיין אבני מלואים סי' כז ס"ק יח). אולם מדרבנן במקום כזה החמירו משום חומרת אשת איש שלא לסמוך על חזקה זו באופן זה. כך מבואר בתוס' (כתובות כג,א ד"ה תרוייהו).
ובכל אופן, במקרה שלא ידוע לך על מעשה קידושין, ודאי שאין כל מקום לערער על חזקתה, ובכל ספק יש להעמידה על חזקת פנויה. ומה שכתבת כי מאחר שהיה אצלך איזה רגילות לענין זה, מצב זה מפורר את חזקתה, לא נראה לי שיש לדברים אלו כל אחיזה בהלכה. ובכל אופן, כתב כתבתי בתשובות הנ"ל כמה סיבות מדוע אין חשש קידושין.
ולענין שאלתך בדבר מהי הגדרת קרוביה האסורות עליך. (רק נציין כי כוונתי היתה מאחר שהאשה מכחישה שקיבלה קידושין, א"כ כל הנידון הוא רק לגביך זאת אומרת האם קרוביה מותרות לך). ושאלתך האם בת דודה נחשבת לקרובה. התשובה היא: לא. קרובי האשה האסורות על אדם שחושש שמא הוא קידש אותה, הן: אמה, בתה, ואחיותיה.
ואשר לשאלתך האם סתם אשה יש לחשוש שמא היא קרובה של אותה אשה. דיון בזה מצינו בגיטין (סד,א) "אמר רבי יצחק האומר לשלוחו צא וקדש לי אשה סתם, ומת שלוחו אסור בכל הנשים שבעולם, חזקה שליח עושה שליחותו". והסיבה שאסור בכל הנשים שבעולם הוא משום שמא הן קרובות של אותה אשה. אולם דעת רוב הראשונים כמו שכתבו שם התוס' כי אין בזה איסור מדינא משום שיש ללכת אחר הרוב שאינן קרובי אותה אשה שנתקדשה. וגם החזקה שיש לסמוך על השליח שאכן קידש אשה, אינה חזקה גמורה שהרי אין זה תלוי רק בדעתו, שהרי הוא צריך את הסכמתה. ולכן כתבו הראשונים כי דין זה הוא קנס שקנסו אותו חכמים שלא חשש שתבוא ע"י תקלה.
וא"כ בשאלה זו, לא שייך ענין זה, הן משום שאין חזקה שאכן קידשת אשה (כמו בשליח שיש חזקה כנזכר). וגם לא מצינו שקנסו חז"ל רק במקרה הנ"ל, ובמקום שלא מצינו שגזרו, אין אנו יכולים לגזור גזירות מעצמינו.
אמנם שיטת הרמב"ן (שם) כי אסור בכל הנשים שבעולם הוא מעיקר הדין. וראה שם את טעמו. ולשיטתו יתכן שיש מקום חייב לבדוק שמא היא קרובה של אשה שלדבריך היא מקודשת לך. אולם זה רק במקרה שיש לך ודאות שהיא אכן מקודשת.
הרבה הצלחה