לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

שילם למקווה דרך המכונה ויש חשש שאדם אחר השתמש בו

הלכתי למקווה שלוקח 14 ש"ח (מכניסים למכונה) והכנסתי למכונה 11 ש"ח והיה חסר 3 ש"ח אז ניסיתי לשים מטבע של 10 ש"ח אבל המכונה לא קיבלה, ואז פתאום בא מישהו שיש לו כרטיס חודשי ואמר לי שהוא יכניס אותי, ואז נכנסתי. עכשיו אני חייב למקווה 3 ש"ח, אבל יש לי שאלה: אולי אני לא חייב 3 ש"ח אלא 14 ש"ח כי אם מישהו בא אחרי, הוא יכל לשים 3 ש"ח ולהכנס, ואז הפסדתי למקווה 11 ש"ח, האם אני חייב 3 ש"ח או 14 ש"ח למקווה?

תשובה:

אתה 3 ש"ח בלבד.

מקורות:

יש מקום לומר שתשלום בדרך כזאת שאדם אחר יכול לעשות בו שימוש אינו נחשב לתשלום, אבל הנהלת המקווה לא פרסמה בדרך בולטת שלא ניתן להכניס מטבע של 10 ש"ח, יכול המשלם לומר שאין זו אשמתו.
בכל מקרה, הרי ייתכן שהאדם שנכנס למקווה אחריו היה יהודי ירא שמים ששילם למקווה את יתרת החוב, כך שהמקווה לא הפסיד כלום. היות שלא הנכנס למקווה ולא הנהלת המקווה יודעים כיצד נהג האדם שנכנס אחרין, ממילא יש כאן ספק פירעון ששני הצדדים אינם יודעים, ומבואר בט"ז חו"מ סי' עה סעיף י ובש"ך שם ס"ק סה שבמקרה כזה החייב פטור אף לצאת ידי שמים. אמנם, החזון איש בחו"מ סי' ז אות ג סובר שחייב לצאת ידי שמים, אבל במקרה זה שלא ברור שתשלום כזה שאדם אחר השתמש בו אינו נחשב לתשלום, אינו נראה להחמיר בכך. יש לציין שיש אף מחלוקת בדעת הרשב"א אם יש חיוב בדיני אדם, עיין עלון המשפט גליון 39 עמוד 4.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל