לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

היתר עיסקא למפרע

האם אפשר לעשות היתר עיסקא בדיעבד. כלומר, אם נעשתה ההלוואה בריבית, ואחר זמן, נזכרו המלוה והלווה שלא עשו היתר עיסקא. מה הדין? האם ניתן לעשות את היתר העיסקה, עכשיו?

תשובה:

שלום רב.

אם דיברו בשעת מתן המעות שההלואה תהיה בכפוף להיתר עיסקא, אף אם לא חתמו בפועל, בדיעבד אין זה נחשב הלוואה בריבית (אם שניהם יודעים מהו ההיתר עיסקא), אך אם לא דיברו על זה כלל הרי שהלוואה זו היתה הלוואה בריבית, ומשום כך:

אם שילם הלווה למלווה חלק מהתשלומים של הריבית, הרי שהוא חייב להחזירם ללווה כיון שכספים אלו נגבו באיסור, וישנה אפשרות אם הלווה מסכים שיאמר למלווה הריני כאילו נתקבלתי, ואז אינו צריך להחזיר לו.

לגבי תשלומי ריבית עתידיים, יש אפשרות לעשות היתר עיסקא מכאן ולהבא שלא יהיה איסור ריבית על התשלומים הבאים, על ידי שיעשו קנין שהלווה יגביה כלי של המלווה ויקנה לו חלק מנכסיו ואז יהפך הכסף לעיסקא ויעשו היתר עיסקא חדש מכאן ולהבא.

בכל מקרה כזה יש לפנות למורה הוראה שיבדוק את פרטי העיסקה וייעץ לצדדים איך לפעול על פי ההלכה, שכן לפעמים די בפרט אחד כדי שישאר ח"ו איסור ריבית.

מקורות:

לגבי היתר עיסקא שנאמר בעל פה שמועיל בשעת הדחק, כך כתב הקיצור שו"ע סימן ס"ו סעיף ז', והצמח צדק יו"ד סימן פ"ח. ובספר ריבית להלכה פכ"ד הערה י"א כתב בשם האור לציון שאם אינם יודעים מהו היתר עיסקא לא מועיל גם בדיעבד אמירה בעל פה שהכל נעשה על פי היתר עיסקא, וכן משמע בדברי האהבת חסד פרק ט"ו.

ובדבר עשיית היתר עיסקא באמצע ההלוואה ראה כאן פרטי דין זה, וראה כאן דרך נוספת.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל