לתרומות לחץ כאן

שתיה בכוס ששתה בה קפה חם לאחר אכילת בשר

האם מותר לשתות תה בכוס ששתו בה קפה חם בתוך השש שעות של ההמתנה בין בשר לחלב?
תודה גדולה מאוד, על התשובות המחכימות והמפורטות מאוד בתקופה האחרונה.

תשובה:

שלום רב.

כשיש שישים בתה כנגד שיורי החלב מותר לשתות את התה, [ושיעור השישים אינו כנגד מה שיש בכוס שלא כל הקפה היה חלב אלא במה שנשאר בכוס ישער לפי חשבון החלב שהיה בקפה בהתחלה ובדרך כלל יש שישים כנגד הלחלוחית המועטת שנשארה בכוס מהחלב שהיה בקפה בתחילה]. ולכתחילה ראוי להדיח.

וכשאין שישים כנגד החלב הרי התה כחלבי ואין לשתותו תוך ו' שעות אף בדיעבד.


מקורות:

כוס שיש בה שיורי חלב תלוי בשישים הוא פשוט שכשאין שישים אין מקום להקל לאכלו תוך ו' שעות ככל מאכל חלבי, – ומה שמשער לפי האחוז של החלב הוא מבואר בראשונים ספר התרומה סימן ע"ה, ואו"ה כל ל"ד דין ז'. מובא בט"ז סימן צ"ב סקכ"ד, וחכ"א כלל מ"ח או' י"ח. שאי"צ לחשוש אלא לפי חשבון מההתר והאיסור יחד ואי"צ לשער כאילו האיסור פלט כל טעמו.

ולכתחילה ראוי להדיח אף באופן שוודאי יש שישים כנגד החלב, שמא יש כאן איסור של "מבטל איסור לכתחילה" המבואר ביור"ד סימן צ"ט סעי' ה'.  אמנם אינו אלא היכא דאפשר, אבל מעיקר הדין יש לדון בדבר, דמחד גיסא אדם שאכל בשר ואסור לו לאכול חלב תוך ו' שעות אין החלב 'איסור' אלא היא רק הרחקה מדרבנן על האדם, א"כ אין בזה איסור של מבטל 'איסור' לכתחילה, שאינו 'איסור', ובפרט שבדרך כלל אינו מעונין בחלב המתבטל בתה, אלא כל כוונתו להכין תה, והחלב ממילא מתבטל וב'אינו מתכוון' יש שהתירו לבטל איסור לכתחילה, (ב"י סי' פ"ד סעי' י"ב בשם הארח"ח).  [ולמעשה אין לסמוך על סברא זו לחוד א, הט"ז סימן צ"ט סק"ז כתב שאין להקל בזה אלא א"כ אין לו אפשרות אחרת וכאן יש לו אפשרות להדיח.  ב, אחרונים הוכיחו שכל ההתר כשעוסק בהפרדת האיסור ואגב זה נגרם ביטול כמחמם דבש להסיר רגלי דבורים, ואגב החימום נפלט טעם הרגלים לדבש, עיין סימן פ"ד שפ"ד סקל"ג]  מאידך שמא הגדר בהרחקה לומר שתוך ו' שעות, החלב נחשב כאיסור כלפי האדם הבשרי עיין בדה"ש סימן פ"ט סעי' א' ביאורים ד"ה שש שעות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל