לתרומות לחץ כאן

אכילת גבינה לאחר טעימת בשר

"טעימת בשר

הטועם בשר ולא לעסו ולא בלעו אינו צריך להמתין כלל, ונראה שמכל מקום ידיח פיו. (יד יהודה סק"ב ודר"ת סקי"ב וכ"ב). ואם רק טעם בלשונו אין צורך גם בהדחת הפה. (פה"ש סק"כ). ויש מחמירים שידיח את פיו. (בדה"ש סקט"ז)."
האם מדוב רבהלכה למעשה?
ז"א שמותר לטעום בשר ולירוק בלי לבלוע,ומיד אח"כ לאכול גבינה?

יישר כח

תשובה:

שלום רב.

אכן כך היא ההלכה למעשה שאם מכניסים לפה בשר ולא לועסים אותו מותר אחר כך לאכול גבינה, אמנם יש להדיח פיו תחילה. ואח"כ לקנחו ע"י שיאכל דבר מאכל יבש.

מקורות:

בהגהות ר' שלמה קלוגר על פרמ"ג סימן פ"ט במשב"ז סק"א כתב שאין צריך להמתין ו' שעות ואין בזה גדר וסייג כלל. [ויש לצרף שיטת הט"ז בריש סימן צ"ח דמותר לטעום ולפלוט מאכל שיש בו ספק אם הוא אסור]. והדין הדחה מבואר בפר"ח סקי"ח וה"ה בשאלה זו. וכן הביא בדה"ש סקט"ז וקיצור שו"ע הלכות בב"ח להרב פויפר.

 וכל זה בטעימה בלשון, אבל כשלעס בשר יש להמתין ו' שעות, כן כתב בטור ושו"ע סימן פ"ט סעי' א', וכן פסק הפרמ"ג במשב"ז סק"א 'דישראל קדושים ואין לפרוץ גדר בדבר'.  [ועיין רע"א סימן פ"ט סק"ב, ויד"י פירוש הקצר סק"ג, מה שכתבו להקל בענין זה לדעת הרמ"א דאי"צ להמתין ו' שעות אלא מספיק שעה אחת וברכהמ"ז].

[בטעם המתנת ו' שעות  נחלקו הרמב"ם ורש"י בטעם הדבר רש"י סבר משום שכשאוכל בשר טעמו מושך שמנונית בפה על כן גזרו להרחיק ו' שעות, והרמב"ם סבר מטעם שנשאר בשר בין השיניים, ובלעיסה שייך טעם הרמב"ם שמא יש בשר בין השיניים אמנם אין טעם רש"י שכיוון שלא בלע אין מושך שמנונית כמבואר בש"ך שם, מאידך בתבשיל שיש בו שומן לא שייך טעם הרמב"ם שאין כאן בשר ממש, [ועיין בתשובת הרשב"א סימן ש"ז דאף לרמב"ם לא פלוג בין סוגי התבשילים], אבל שייך טעמו של רש"י שמושך טעם ולחומרא חיישינן לב' השיטות כמבואר בטושו"ע הנ"ל].

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל