לתרומות לחץ כאן

האמא סבורה שהסל ניתן במתנה והבת משוכנעת שהיא טועה וחייבים להחזיר

אמי שתיחי' מורה בבית ספר. לפני מספר שנים (3-5 שנים, כשהייתי בערך בת 13-14) אב הבית נתן לה סוג של סל-בד שניתן להכניס בתוכו דברים (הסל ישן יחסית, נראה לי שהוא אמר שאין לו צורך בו, אבל אני לא יודעת אם הוא התכוון לזמן ההוא ספציפית או בכללי). אני זוכרת שהוא אמר לה להחזיר את זה, אולם היא זוכרת שהוא אמר לה שלא צריך להחזיר את זה.
ציינתי את זה בפניה היום (עד אז לא ידעתי שהיא זוכרת שהוא אמר לה משהו אחר), והיא אמרה לי שהוא אמר לך ככה, ואף נפגעה ממני שכך חס וחלילה חשדתי בה.
אני לא יודעת מה לעשות, כי בסופו של דבר אני זוכרת משהו אחר – מה לעשות, בבקשה, אני לא יודעת!

תשובה:

אם אימך משתמשת בסל, את לא צריכה לעשות כלום שהרי הסל אינו על אחריותך. גם אם היא מבקשת ממך להשתמש בו, ניתן להקל להשתמש, ולא ראוי להחמיר במקרה זה כדי שלא לפגוע באמא.

מקורות:

אם אב הבית אינו מבקש את הסל כמה שנים הרי מוכיח שהוא וויתר.
ייתכן גם שמלכתחילה ביקש אב הבית להחזיר ולאחר מכן הוא וויתר לאמא ונתן לה במתנה מבלי שהבת תדע. ולפי הדין אדם שמחזיק פקדון ואין עדים שמסרו לו בפקדון או שאין עדים שעדיין נמצא בידו, נאמן לטעון שהמפקיד חזר ונתן לו במתנה. עיין שו"ע חו"מ סי' קלג סעיפים א-ב.
בנוסף לכך, אם לא אב הבית לא תבע עד היום, גם אם נאמר שלא וויתר אלא התבייש לתבוע, הרי זה מוכיח שלפחות התייאש. ואם האמא סבורה (בטעות) שהסל שלה, הרי זה כגזל בשוגג ויש דעות בפוסקים שייאוש קונה במקרה כזה. עיין בהגהות רע"א על שו"ע חו"מ סי' רנט סמ"ע סק"י ועיין בעלון המשפט גליון 25 עמוד ה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל