לתרומות לחץ כאן

למחול על חוב לאדם נזקק ולקזז ממעשר כספים

שלום רב,

נתתי כסף בתור הלוואה לאדם שנזקק שאפשר לתת לו צדקה, שאלתי: האם אני יכול לוותר לו על ההלוואה ושזה יחשב שנתתי את המעשר כספים שלי לאותו אדם? והאם אפשרי לעשות – שאני ימחול לו על ההלוואה וזה ייחשב כצדקה, והמעשר שאצטרך לתת בחודשים הבאים יכללו בסכום הנ"ל, למרות שעדין לא קיבלתי את המשכורת של החודשים הבאים?
תודה רבה למפעל קודש זה, תזכו להרבות תורה בישראל.

תשובה:

אין יוצאים ידי חובה באמירה שהחוב מקוזז מהמעשר, אלא יש להפריש מעשר (בכסף מזומן) עבור הלווה, ולחזור ולקחת את הכסף עבור החוב, ועדיף למסור את הכסף ליד אדם אחר ולבקש ממנו לזכות עבור הלווה, ולחזור ולקחת עבור החוב.

אין אפשרות להפריש מראש לפני שהמשכורות התקבלו, אלא יש להפריש כל חודש, או לאחר שיצטברו כספי מעשר כנגד כל החוב.

מקורות:

לעניין פירעון חוב של העני מכספי מעשר עיין עלון המשפט גליון 30 עמוד ג דין 11, מופיע גם כאן.

הפרשת מעשר לפני קבלת המשכורת מתאפשרת בדרך זו, שמלווים את הכסף ולאחר שמקבלים המשכורת מפרישים ממנו מעשר ולקחים עבור החוב, כך שאין שום יתרון לעשות כן מראש אם ממילא יהיה צורך לחזור על התהליך. אמנם, בשו"ת משנה הלכות חלק ו סימן קסח וחלק יב סימן קנט מביא בשם שו"ת נודע ביהודה קמא יו"ד סי' עג שאפשר לתת צדקה ולחשב על חשבון הצדקה העתידי, אבל במקרה זה שכבר הלווה את הכסף מראש לא מצינו שניתן למחול חוב לעני על חשבון חוב המעשר העתידי. בנוסף לכך, לדעת הסוברים שיש צורך לזכות לעני, אין אפשרות לעשות כן לפני קבלת המשכורת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל