לתרומות לחץ כאן

עודף כסף לאחר ספירה של קופה בסופר

שלום כבוד הרב.
אני עובדת בסופר, וכמעט בכל יום יש לי עודף של כסף בקופה לאחר הספירה. וכבר זה הצטבר ל174 בערך, ואני לא יודעת מה לעשות! שאלתי רב, הוא אמר שצריך לתת צדקה את הסכום הנל. אני באמת משתדלת לספור הייטב ולהחזיר עודף במדיוק ובכל זאת יש לי עודף! האם זה גזל ובאמת אני צריכה לתת כל מה שהיה וכשיהיה לי(חס ושלום שלא יהיה שוב בעזרת השם יתברך אבל אם יהיה) עודף לצדקה מכספי?

תשובה:

שלום רב,

אם מנהלי הסופר דורשים את הכסף לעצמם, הכסף הוא שלהם ואת לא חייבת כלום.
אם המנהלים לא מעוניינים בכסף את יכולה לקחת את הכסף לכיסך ולרשום על פנקס שנשאר עודף כך וכך וכשיבוא אליהו הנביא תשאלי אותו למי למסור את הכסף. אם את רוצה להחמיר ביותר את יכולה (בנוסף לרישום בפנקס) לתת את הכסף למוסד חסד שכלל הציבור נהנה ממנו (כגון: יד שרה, עזרה למרפא וכדו').

מקורות:

לעניין למי שייך הכסף עיין בשו"ע חו"מ סי' קפג סעיף ז שאם שליח הטעה גוי הכסף הוא שלו, אך אם מסר את הכסף למשלח, זכה המשלח. בנידון זה נראה שהכסף הוא של הסופר כיון שלא מדובר בתוספת תשלום שהלקוחות הוסיפו, אלא בעודף שהסופר היה חייב להחזיר ללקוחות והפקיד לא החזיר וממילא נשאר הכסף בבעלות הסופר, כמבואר שם בסעיף ט.
לעניין מה לעשות עם הכסף, בשו"ע חו"מ סי' ש סוף סעיף א מבואר שאם שנים הפקידו ולא הקפידו לשים לב מי הפקיד וגם לא יודעים לתבוע, השומר מניח את הפקדון אצלו ונפטר. ועיין בש"ך שם סק"י שאין צריך להניח בבית דין. במקרה כזה שלא מדובר בכסף מסוים, אלא בעודף שלא הוחזר, כתב הנתיבות בהקדמה לסי' עו שאין חיוב להניח בבית דין או בביתו, לא מספק הוא פטור. ולכן, לכל היותר יש לרשום בפנקס וכפי שהדין הוא באבידה.
מי שרוצה להחמיר על עצמו, יש לעשות בכסף צרכי רבים (ולא לתת לצדקה) וכמבואר בגמ' ביצה דף כט ע"א שאבא שאול בן בטנית עשה, אבל מצד הדין אין חיוב לעשות צרכי רבים אלא מכסף גזול.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל