לתרומות לחץ כאן

נתינת מגבת בשבת על רצפה שנשפכו עליה מים

בבית שלנו הריצפה עשויה מקרמיקה. כל טיפת מים שמטפטת על הרצפה אנחנו מנגבים מיד במגבת, כי אם ידרכו על המים יהיה כתם שחור על הרצפה, שלא לדבר על כוס מים שנשפכה. רציתי לדעת אם בשבת מותר לנגב במגבת כמו ביום חול?

תשובה:

שלום רב.

אם נשפכו מעט מים, מותר לנגב כביום חול, ובלבד שיזהרו שלא לסחוט את המגבת.

אך אם נשפכו מים מרובים, אסור לנגבם שמא יסחוט את המגבת, אך מותר להניח את המגבת על המים שיכנסו בה מאליהם, ואחר כך להרימה מבלי לסחוט את המים שבה. במה דברים אמורים, במגבת ישנה המיועדת לספיגת נוזלים, שאין חשש שיבוא לסוחטה. אבל מגבת המיועדת לניגוב ידים או גוף, יש חשש שיבוא לסוחטה וכמו כן אסור הדבר משום שנעשית מוקצה והרי הוא מבטל כלי מהיכנו.

מקורות:

שולחן ערוך סימן ש"א סעיף מ"ו, מ"ב סי' ש"ב ס"ק מ"ז וס', וסי' ש"א ס"ק קע"ב, ושמירת שבת כהלכתה פרק כ"ג ס"ז.

ור' בארחות שבת פרק י"ג הערה קי"א שמגבות המיועדות לניגוב הידים אין להניחם על הרצפה שיספגו מים שנשפכו כיון שזה ביטול כלי מהיכנו.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. במקרה של מעט מים, כשאין בעיה של סחיטה, וגם מדובר במגבת שלא מקפידים עליה, אבל עוד לפני שמנגבים המים מישהו עבר על המים והכתים את הריצפה. האם אפשר תוך כדי ניגוב לעבור גם על הליכלוך הקל (קל מאד להוריד את הלכלוך כשמעבירים עליו מגבת לחה)?

  2. למה כתבתם שרק מגבת ידיים זה ביטול כלי מהיכנו, ואילו מגבת אחרת (לגוף) כתבתם "אך אם נשפכו מים מרובים, אסור לנגבם שמא יסחוט את המגבת, אך מותר להניח את המגבת על המים שיכנסו בה מאליהם" למה שם זה מותר ופה אסור? הרי אם מים רבים הופכים את המגבת למוקצה אז יהיה אסור בשני המקרים משום מבטל כלי מהיכנו. ואם המגבת לא הופכת למוקצה ומותר להרים אחר כך (כמו שכתבתם שמותר להרים אחר כך את המגבת ולפנות) אז בשני המקרים יהיה מותר וזה לא ביטול כלי בשני המקרים כי זה לא נעשה מוקצה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל