לתרומות לחץ כאן

דיני היולדת בשבת

שלום וברכה

מה הדינים לגבי לידה בשבת?
( האם מותר ללוות את אשתו לבית הרפואה ברכב וכו׳.)

 

תשובה:

שלום רב.

ישנם הרבה פרטי הלכות, כדאי לעיין בספר תורת היולדת וללמוד את כל הדינים למקרים שיכולים להיות בשבת.

אכתוב כאן בקצרה את עיקרי הדינים:

  • מן הראוי להכין מערב שבת את כל הדרוש למקרה שהלידה תהיה בשבת כדי למעט בחילול שבת עד כמה שאפשר, למשל תשאיר אור דלוק בדירתה שמא תצטרך דבר מה לפני לכתה לבית החולים. תכתוב את שמה ופרטיה האישיים עלגבי שתי פיסות נייר כדי שתוכל אם אמנם תצטרך לנסוע בשבת לבית החולים באמבולנס למסור פתק אחד לנהג כדי שלא ירשום הוא ואחד בקבלה לבית החולים ולא ירשמו אותה שם בשבת, אולם ודאי שבדיעבד אין דבר זה מעכב ומותר לה לנסוע בכל אופן ומותר לה להיכנס לבית החולים בשבת אף על פי שירשמוה שם בשבת וכיוצא בזה.
    כמו כן ראוי, לברר טלפון של נהג שיקח אותה בשבת ולשמור את המספר בזכרון הטלפון כדי למעט בחילול שבת.
    יש להניח בתיק את כל המסמכים והחפצים שיצטרכו לקחת בשבת לבית החולים, ואם אין במקום עירוב יש להניח רק חפצים הכרחיים ליולדת עצמה, ולהקפיד שלא יהיה בו מוקצה. אם הנהג גוי יש לבקש ממנו שיקח את התיק ויכניס אותו לרכב ואחר כך יכניס אותו לבית החולים. ואם אין הוא יכול ליקח את התיק, יש לקחתו בשינוי ולא לעצור באמצע הדרך עד בית החולים.
  • היולדת הרי היא כחולה שיש בו סכנה ומותר לחלל עליה שבת ויו"ט לכל צרכיה ואפילו דברים שאין בהם משום רפואה אלא רק כדי לישב דעתה מותר לעשות בשבילה ולכן מותר להסיעה ברכב לבית החולים ומותר להדליק לה את האור וכל כיוצ"ב כל שיש צורך בדבר.
  • כשמחללין שבת על יולדת צריכין להשתדל לעשות ככל האפשר ע"י גוי, ואם אי אפשר יעשו בשינוי כדי למעט ככל האפשר בחילולי שבת, (ואף שבשאר חולה שיש בו סכנה אין צריכים לעשות בשינוי, אך כיון שלידה הוא דבר טבעי ורוב הנשים אינם מסתכנות מכך הצריכו לעשות בשינוי כשאפשר). וכל זה כשאין עיכוב לחולה, אבל אם אינו נעשה בזריזות בשינוי כמו בלא שינוי – מצוה לעשות בלא שינוי למהר הדבר בכל כחו.
  • מהזמן שמרגישה צירים סדירים ושלידתה קריבה מותר לחלל שבת בקריאה לאמבולנס וכדו'.
  • כשנצרך להתקשר בטלפון אם אין הזמן בהול, יתקשר בשינוי (על ידי מזלג או אצבעו הקטנה וכדו'), ואם אין הכרח לא ינתק השיחה.
  • מותר לבעל ללוות את אשתו אף בנסיעה ברכב, ואף אם אינה מבקשת זאת, כיון שחוששים שמא תטרף דעתה אם לא יהיה על ידה ותסתכן.
  • כמובן שעדיף ליסוע עם נהג גוי לבית החולים, ואם אפשר לבקש ממנו גם כן לפתוח את דלת הרכב כדי שלא תדלק נורה על ידי פתיחת הדלת, ואם אינו מסכים יש לפתוח בשינוי.
  • אם הבעל נוהג ברכב לקחתה, יש בכך הרבה פרטי דינים כיצד ימעיט ככל האפשר במלאכות, ויש לבדוק זאת היטב לפני השבת.
  • יש להדגיש שוב שכל זה כשאין עיכוב ואין צורך בהול להגיע לבית החולים, אך אם יש חשש כל שהוא מסכנה, וכל השינויים האלו מעכבים את ההגעה לבי"ח, מצוה לעשות בלא שום שינוי כדי למהר הדבר בכל כוחו.

בהצלחה רבה.

 

מקורות:

שולחן ערוך סימן ש"ל ומ"ב שם. שמירת שבת כהלכתה פרק ל"ו ותורת היולדת.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. אם היולדת מרגישה צורך מיוחד בכך וזה מרגיע אותה, משום שלדעתה תהיה מטופלת טוב יותר – מותר. רק צריך לחשוב על כך ברצינות… היה בית חולים שנחשב חלש יחסית שהתחילו לחלק עגלת ילדים לכל יולדת שתבוא ללדת שם, ופתאום היתה הצפה של לידות.. לכן אם יולדת סבורה שתמורת מתנה של כמה מאות שקלים היא היתה בוחרת בבית חולים הקרוב, אז גם בלי מתנה היא צריה לעשות כך. אבל אם היא באמת מרגישה שזה יועיל לה – מותר.

  2. שלום לכםחיזקו ואמצו.
    ב"אור לציון"חלק ב' פרק לו ג' בהערות כותב שהשינוי נצרך ליודת רק בשעת הלידה אך עד הלידה אין צורך לשנות.
    בהערות לתשובה ב' שלדעת מרן דווקא לא עושים ע"י גוי.
    כדאי להדגיש שבד"כ, (הלכתית) ורפואית עדיף אמבולנס.
    בברכה
    מאיר לובין

  3. אשתי שאלתיה בערב שבת על התיק שהכינה (שאין בו מוקצה) , האם חייבת היא בכל החפצים (בשביל איסור תחומין – למרות שהפקרתי) והיא השיבה אני מעדיפה שיהיה לי את זה כי אהיה רגועה … בגדי החלפה וכולי, דברים שגם ביום חול הייתה רוצה עימה.
    לדעתי בכזה מקרה אכן להשאיר את הכל כך , ואין צורך לרוקן לפני שבת חלק מהחפצים.צודק?

  4. ההפקרה מועיל בתורת הידור אבל זה לא לכתחילה, די הערמה. מה שלא דחוף לא כדאי לקחת. גם אם תסעו בשבת, אתם לא בחו"ל, תמיד אפשר לקפוץ במוצ"ש ולהביא דברים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל