לתרומות לחץ כאן

החילוק בין צידת מזיקים להריגתם

לכ' הרבנים שליט"א, רציתי לברר הלכה בסימן שט"ז בהלכות צידה: מבואר בסעיף ז' ובמשנ"ב שם שמותר לצוד מזיקין למיניהם מפני שמדובר במלאכה שאינה צריכה לגופא, וכתב המשנ"ב שצידה קלה יותר מהריגת מזיקין המבואר בסעיף י' לאיסור (אא"כ רודפים אחריו). לא הבנתי, שהרי אף הריגה אינה צריכה לגופו, ואינו אלא מבריח את המזיק כמו בצידה, ולמה שצידה תהיה קלה מהריגה?

 

תשובה:

שלום רב.

בכדי ליישב שאלה זו, יש לבאר בתחילה מה הוא המתעסק שיש בהריגת המזיקים כפי שכתב המ"ב בשם האחרונים, והלא מתעסק רגיל כדוגמת נתכוין לעקור את התלוש ותלש את המחובר, כל מעשה התלישה מן המחובר לא היה בדעתו ולכן הוי מתעסק, אך כאן דרק המטרה היא אחרת ומעשה הצידה עצמו הוא כמו המעשה הרגיל מה שייך דבר זה למתעסק.

וע"כ צ"ל על פי חקירת האחרונים הידועה אם מלאכת צידה היא שלילת חירות האדם או הבאת הבעל חיים לרשות האדם, ואם כן צריך לומר שהרמב"ם סובר שמלאכת צידה היא הכנסת הבעל חיים לרשות האדם, וזה מהות והגדרת פעולת האדם במלאכה זו, ומכיון שכך כשצד מזיקים, אין מעשיו כלל להביא את הבעל חיים לרשותו אלא להרחיקו ממנו וממילא נחשב הדבר למתעסק כיון שגוף המלאכה שונה מהמלאכה הרגילה. משא"כ בהריגת מזיקים אף שאין זה צריכה לגופה אך לא ניתן להגדיר את זה כמתעסק כיון שפעולת האדם היא הריגה כמו בכל הריגה אחרת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל