לתרומות לחץ כאן

הזמין כרעיים עוף והמוכר זרק את העצמות והשומן

בס"ד
תמיד אנחנו מזמינים בשר טחון מחנות מסויימת ומקבלים את הבשר כפי ההזמנה .
לאחרונה התפטר אחד העובדים וניכנס הבעלים לעבוד בקביעות .
אנחנו בד"כ מבקשים שהבשר הטחון יהיה ללא שומן . אם כי בטחינה אי אפשר שלא יהיה שומן בבשר קפוא והכוונה היא שיהיה כמה שפחות שומן.
בשבוע האחרון הזמנו בטלפון 3 ק"ג בשר טחון , וביקשנו כרגיל שיהיה בשר ללא שומן.
תוך כדי הזמנה טלפונית שואל אותי בעל האטליז אולי אתה מעוניין בכרעיים מבצע 5 ק"ג ב100 ש"ח ?
התמונה שהצטיירה בעיני הייתה כרעיים כפי שמוצגים בסופר , חתיכות בשר שלמות מצד כרעים של עוף . ולאחר התייעצות עם אשתי הסכמנו לקנות במחיר המבצע.
מאוחר יותר הגעתי לקחת את ההזמנה , כאשר על החשבונית מופיעים 2 סכומים
א. כ- 100 ש"ח של הבשר הטחון למשקל של כ- 3 ק"ג.
ב. כ- 100 ש"ח עבור הכרעיים עבור כ- 5 ק"ג.
לפני האריזה, אמר לי המוכר, תראה חתכתי לך את השוקיים מהכרעיים וסידרתי אותם לך ככה שיהיה נוח לבשל.
לא ראיתי בדבריו דבר מיוחד, ביקשתי שיארוז לי בשתי שקיות ניילון על מנת לקחתם בידי, כיוון שהפעם בשינוי מהרגלי החלטתי ללכת ברגל.
בדרך אני מבחין שאין כמעט הבדל במשקל בין שתי השקיות , על אף שחשבתי שבמרחק בין החנות לבית אצטרך אולי להחליף ידיים בגלל אי האיזון.
הדבר עורר את תמיהתי  ובביתי מצוי משקל ביתי אלקטרוני, ועליו הנחתי את הבשר הטחון ואכן משקלו הראה כמעט כפי הרשום.
אולם להפתעתי, בשר הכרעיים של העוף היה כמעט 1 ק"ג פחות.
התקשרנו לבעל האיטליז ושאלנו שמא נעלמה תבנית אחת לאחד הלקוחות, אולם קיבלנו תשובה מפתיעה: לא זה בדיוק מה שיש לא חסר דבר, אלא שאני יודע שאתם לא אוהבים שומן, ולכן ניקיתי וסידרתי לכם, הורדתי את חתיכות השומן ופה ושם ניקיתי כמה עצמות שיראה יפה וכו', אבל זה הבשר נטו. יש פה פחת של 18%, וזה פחת מקובל.
בד"כ אני יודע שבשר דג מנקים כך מעצמות והפחת גדול, אבל לא שמעתי מעודי על כזה ניקוי ופחת מעוף. ומה עוד שלא ביקשתי ממנו לנקותו, אלא דיברנו על כרעיים במבצע. ועצמות אפשר להניח במרק, זה לא עצמות דגים, ושומן עוף, כמה כבר יש?!
השאלה, האם הקצב [יהודי שנראה כחרדי] יכול לומר את טענותיו, או שיש בכך הונאה?

תשובה:

שלום רב,

טענות המוכר נשמעות כצודקות, גם בכרעיים יש שומן שניתן להוריד.
הטענה שהיית משתמש בעצמות למרק, גם אם יש צדק בטענה, מכל מקום מחיר של כחצי ק"ג עצמות (שהרי כחצי ק"ג היה שומן שלא היית מכניס במרק) הוא שניים/שלושה שקלים ולא ראוי לריב על כך, בפרט כשהמוכר התכוון לטובה, לספק מוצר מושלם.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. בס"ד

    א. מודה לכם מאד על תשובתכם המהירה והיפה.
    אלא שבכל זאת עולה השאלה, האם אפשר לבצע פעולות נוספות שלא התבקשת , ואשר משנות את העלויות לטובת המוכר .

    ב. אם הייתי קונה את המוצר כמות שהוא מהסופר, הייתי מקבל 5 ק"ג במחיר מבצע של 20 ש"ח לק"ג. [כלומר הייתי מקבל כק"ג יותר במשקל, והוא כבר מוכן לאחר כל ה"ניקויים" ארוז ומוכן, ומוכנס כמות שהוא לבישול].
    ואילו פה הובטח מחיר מבצע , אבל בעצם קיבלתי באותו מחיר פחות כ-ק"ג במשקל . היינו כמחירו הרגיל בסופר , שאם הייתי יודע שכך הוא הדבר , לא הייתי מתפתה לקנות כמות כזו של בשר ולדחוס את המקפיא. שהרי למעשה לא היה פה שום "מבצע".
    ג. מתוך התשובה אני מבין , שאם אני מוכר, אני יכול לעשות דברים דומים למה שעשה בעל האטליז , כל זמן שערך הנזק מועט , כך שאינו שווה דיון לאותו לקוח ? הרי בדרך זו ,כמוכר, עם רווח " לא צודק" מועט של כמה שקלים לכל לקוח ,"ולא שווה תגובה" , למספר רב של לקוחות , אני יכול להגיע לרווח די נאה ?

  2. א. במקרה זה לא התבקש, אבל טוען שעשה את מה שמבקשים ממנו בקניית בשר.
    ב. למיטב ידיעתי, כרעיים קפואים הנמכרים בסופר הם יחד עם השומן שרוב הלקוחות מורידים.
    ג. האיטליז לא הרוויח ממה שהוריד את השומן והעצמות וזרק אותם, אלא אתה טוען שאתה הפסדת שלא יכולת להשתמש בעצמות למרק. ועל כך כתבתי שלא ראוי לעשות לעשות 'עסק' מכסף קטן.

  3. בס"ד
    מודה לכם מאד על תשובותיכם המחכימות , ועל סבלנותכם. אבל אני באמת מנסה להבין את העניין היטב.

    בהתייחס לתשובותיכם על פי הסעיפים :
    א. התשובה " במקרה זה לא התבקש , אבל טוען שעשה את מה שמבקשים ממנו בקניית בשר" . משמעה להבנתי , שהמוכר יכול לא לשאול את הלקוח ,ויותר אם הוא מכיר אותו, ולעשות מה שנראה לו להבנתו שמבקשים ממנו ?
    למיטב זכרוני , עד היום לא נתקלתי בתופעה שמוכר בשר או דגים יתן בשר מבלי לשאול , כיצד תרצה לקבלו , או לחותכו , אפילו אתה נכנס אליו יום יום.
    כאשר לקחתי את הכרעיים הסביר המוכר שחתך אותם שיהיו נוחות לבישול , אבל לא דיבר על ניקוי שומן ועצמות. כמה פחת כבר יש , אם בכלל , מהפרדת השוקיים מחלקם העליון של הכרעיים ? בשר בקר אמנם אנו קונים ממנו בקביעות , אבל עוף אני כמעט תמיד קונה בסופר , כך שאין באפשרותו לדעת כיצד אני קונה עוף ?
    ואם תאמר שהוא יודע כיצד אני קונה בדרך כלל , הרי שבועיים לפני המקרה קניתי ממנו עצמות עוף , הוא היה צריך לדעת שאני מעוניין בהם , ולמה זרק ?
    לאחר שגילינו שחסר כק"ג , שינה את טעמו ,שמדובר בניקוי פחת סביר של 18% , מדוע לא הסביר בתחילה שניכה לנו את השומן והעצמות , וניזכר רק לאחר גילוי החסר?
    ב. ההבדל בין קנייה בסופר לקנייה מאטליז , שבסופר אני רואה מה אני קונה , ואני מעולם לא קונה דבר שמן או משלם על הרבה עצמות מחיר של בשר , הרי ידוע שחלק זה של העוף מרובה בעצמות , ובד"כ אני לא קונה אותו , ואם לא היה מחיר "מבצע" לא הייתי מתייחס אליו בכלל . כך שאצלי הברוטו הוא נטו.
    עד לקנייה זו , הייתה מער' יחסים מצויינת עם העובדים , הבנו יפה כל אחד מה השני מתכוון , ומעולם לא היו לנו הפתעות בסדר גודל כזה.
    ג. כשבועיים לפני המקרה , מכר לי האטליז, לבקשתי , עצמות עוף במשקל , 5 ש"ח לק"ג.
    האם בשל העובדה שהמוכר מוכר לי את העצמות האלו במחיר של 20 ש"ח לק"ג [שכל זמן שלא הופרדו זהו מחירם עם הבשר] , מנקה , ומוכר לי אותם מצד שני כעצמות במחיר של 5 ש"ח לק"ג , אין בה רווח כפול למוכר ? האם זה אינו רווח ?
    אמנם הצגת העניין בתחילה בנזק רק של "עצמות מרק" לא הייתה מוצלחת [ הרי אני לא טוען רבני, והמערכת שלכם מאפשרת לאנשים פשוטים כמונו לשאול , וזה מבורך , כיוון שבאמת יש הרבה שאלות] , האם לאור האמור לעיל , אין פה הטעייה בכל במכירה ?

  4. בס"ד

    מאד חשוב לי לדעת אם מעשהו של האטליז היה בסדר, והוא צודק. ואם אוכל ללמוד לעשות כמוהו בעסק.

    אודה לתשובתכם

  5. לכאורה מדובר בטעות של בעל האיטליז וממילא לא ניתן לשאול אם נהג בסדר. אבל באופן כללי אין לנהוג כן, מחמת שתי סיבות. א. עדיף לשאול בכל דבר שלא ידוע מה הלקוח מעדיף. ב. הלקוח מעדיף שתהיה לו את האפשרות לשקול בעצמו ולראות שלא הוסיפו לו על המשקל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל