לתרומות לחץ כאן

מתווך שהבטיח שלא יצטרכו לשלם כפל תיווך

לכבוד הרב

הוצע לנו דירה לקניה ע"י מתווך שאמר שקיבל המידע ממתווך אחר שלוקח 20,000 שקל עבור התיווך. אחרי שראינו הדירה אמרנו לו אנחנו מקוים שאין כאן תשלום לשני מתווכים והוא ענה "אל תדאגו יהיה בסדר", אחרי משא ומתן הגענו לעמק השוה והחלטנו לקנות הדירה בא המתווך ואומר שמגיע לו תיווך חוץ מהעשרים אלף שנשלם למתווך שהוא קיבל ממנו המידע. מה הדין?

תשובה:

שלום רב,

שאלה זאת תלויה באומדן דעת של הצדדים וקשה לתת חוות דעת ללא שמיעת שני הצדדים. אולם בעיקרון, אם דמי התיווך המקובלים בשוק הם יותר מעשרים אלף שקל, המתווך יוכל לתבוע ממכם לשלם את ההפרש (אם זה מגיע לו על פי דין לפי העבודה שהוא עשה). כיון שההבטחה יכולה להתפרש שלא תצטרכו לשלם יותר מהראוי, אבל לא שלא תצטרכו להוסיף על עשרים אלף.

כמובן, שכל האמור הוא במקרה שהייתם מוכרחים (על פי דין או מאילוץ אחר) לשלם למתווך בעל המידע עשרים אלף שקל, אבל אם לא הייתם מוכרחים, אין זכות לשלם לאותו מתווך יותר על חשבון מתווך אחר.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לא מובן. לפי המובן הפשוט ההבטחה של המתווך שעסק עם הקונה מתפרשת שלא יהיה תשלום לשני מתווכים רק למתווך אחד, ועל כן מה שהוא צריך לתת עשרים אלף למתווך שהוא קיבל ממנו המידע לא שייך לקונה שקיבל הבטחה שלא ישלם יותר מתיווך אחד.

  2. כפי שהקדמתי לא שייך לקבוע אומדן דעת הצדדים מבלי לדבר איתם פנים אל פנים.
    אולם, כפי מה שהוצג בשאלה, אין הכרח לפרש שלא יצטרך לשלם כלל לשני מתווכים, אלא שלא יפסיד מכך שיצטרך לשלם דמי תיווך כפולים. יש היגיון בפרשנות זו, מאחר שלא מסתבר שהמתווך שהיה בקשר עם הקונה התכוון לעבוד חינם. בנוסף לכך, יש לציין שעל פי הלכה אם יש ספק בלשון אם היתה מחילה, או על איזה סכום היתה מחילה, אנו מפרשים שלא היתה מחילה, או שהיתה על הסכום הנמוך ביותר. עיין רמ"א חו"מ סוף סי' סה ועיין גם בחידושי הגרע"א ב"מ דף עו ע"א שאף אם מסופקים על פועל אם הסכים לעבוד על מחיר נמוך מהמקובל בשוק הדין כן.

  3. דמי התיווך המקובלים בשוק הם במקרה זה הרבה פחות מעשרים אלף שקל, וא"כ מובן מהמתווך שאמר לקונה "יהיה בסדר" שלא נצטרך לשלם יותר מזה, שהרי אם הוא מודיע שיש על דירה זו מתווך שממנו קיבל המידע והקונה אומר שלא רוצה שני מתווכים ועל זה מבטיח לו "שיהיה בסדר ולא לדאוג" הרי שמרגיעו בנוגע לחששו ומבטיח שלא יצטרך לשלם יותר מתיווך אחד ושהוא יסתדר עם המתווך שקיבל ממנו המידע.

  4. אכן כך.
    יש לציין שבתשובה הוספתי פרט נוסף שהקונה שילם את דמי התיווך למתווך שהשיג את המידע מן הדין ולא מעבר למה שמחויב על פי דין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל