תרומת מעות חיטין – לחץ כאן

חשמל בשבת

בס"ד
זהירות, חשמל!

* זה עתה קיבלנו את התורה באהבה גדולה ואנו נדרשים לכבודה של מצות השבת, הכתובה באש
שחורה על גבי אש לבנה בעשרת הדברות. * כשאנו יושבים בשבת ואוכלים טושלנט, מתקררים
בקור המזגן הנעים, נעים עובדי חברת החשמל היהודים על גבי טרקטור ומחללים שבת, כדי שלנו יהיה חשמל בשבת, ה' ישמור וירחם. * דו"ח חברת החשמל, שהתפרסם לאחרונה, קובע: "אנו מחללים שבת". * ומה מבטיח מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א לכל מתחברי הגנרטור? *על השימוש בחשמל אסור וחשמל כשר בשבת – קודש, לאור ההתפתחויות בשטח, במאמרו של הרב שמואל ברוך גנוט שליט"א * מאמר ראשון *

הרב שמואל ברוך גנוט

אם בעבר הקרוב רחוק היו רבים מאיתנו שסברו שבחברת החשמל עובד הכל בצורה אוטומטית, הרי שהנתונים שהתפרסמו לאחרונה מראים לנו על תמונה עכשווית שונה ועגומה. חברי הכנסת החרדיים הגישו, בחודש כסלו התשע"ב, הצעת חוק בכנסת, לפיה תפקח הרבנות הראשית על יצור החשמל בשבת. הצעת החוק נפלה ברוב קולות, לא לפני שיו"ר ועד המהנדסים בחברת החשמל, מר יעקב חי, אמר את הדברים הבאים: "זוהי צביעות לומר ששומרים על השבת בתחנת הכח. בכל שרשרת אספקת החשמל, הולכה וחלוקה, פיקוח וניהול מערכת, תיקונים ומוקד, כולם עובדים בשבת. גם אם החשמל יווצר על ידי גויים, הרי בכל שרשרת החשמל עובדים יהודים בשבת. אז הם רוצים להחליף את כולם?!?"…
אז זהו, שכן. אנחנו רוצים להחליף את כולם. כל היהודים, כולל עובדי חברת החשמל, חייבים לשמור שבת ולא לחלל אותה. אנחנו רוצים לשבת ליד שולחן שבת, לקדש על היין ולומר "ויכל אלוקים ביום השביעי מכל מלאכתו אשר עשה", כאשר אור החשמל המאיר לנו, מואר מבלי שיהודים, בני אברהם יצחק ויעקב, מערימים ערימות פחם בשבת, כדי שלכולנו יהיה אור בכל מושבותינו ביום השבת.
ביום אחד בשנה, יום אחד בשנה בלבד, מופעלות תחנות הכח ללא מעשה והתערבות בני אדם. ביום כיפור. וזאת מדוע? מפני שביום כיפור צריכת החשמל היא הנמוכה ביותר במשך כל ימות השנה. אך בל נקדים את המאוחר ונתחיל מההתחלה. הבה ונסקור את סיפור יצור החשמל בארצנו:
בישראל ישנם מספר תחנות כח המחוברים יחדיו ברשת חשמל אחת, אליה מתחברים כל מערכות החשמל בארץ. תחנות הכח מייצרות חשמל על ידי טורבינות, המופעלות על ידי פחם (61% – נכון לשנת 2010), גז טבעי (36%) ועוד חומרים. בכל יום בו ישנה תפוקה מלאה משתמשים בחברת החשמל ב- 16,000 טון פחם, המגיע באוניות מארצות שונות. הפחם מועבר מתוככי בטן האוניה לחוף באמצעות גשר ארוך בן 2 ק"מ, והוא מועבר אל "שדה הפחם", שם נצברים ערימות פחם ענקיות. בהמשך מוטען הפחם בחלזון ארוך ומשם טוחנים אותו ומזריקים אותו לכדור אש אימתני, שנמצא תחת דודי הענק. וכיצד מעמיסים את הפחם לחלזון? טרקטורים, עליהם יושבים יהודים, מסיעים את הפחם בקביעות, מ"שדה הפחם" אל החלזון הארוך. היהודים הללו, עובדי חברת החשמל, אצים רצים, עובדים ומזיעים, במשמרות של 7 ימים בשבוע, 24 שעות ביממה. כולל שבתות וחגים, ה' ירחם עליהם ועלינו.
עלעול מהיר בדו"ח של חברת החשמל האחרון (אותו יוכלו בעלי האינטרנט (הכשר, כמובן) לקרוא באתר של חברת החשמל. וגילוי נאות ופשוט: אני קראתיו בחוברת "החשמל בשבת בזמנינו" ולא במכשיר הנ"ל, שאין ולא היה ברשותי מעולם, ברוך ה', ובל"נ גם לא יהיה), מספר לנו מה בדיוק עושים עובדי החברה, כולל בשבת: " האנשים, עובדי החברה, הם הם הדלק האמיתי המניע את מפעל יצור החשמל הענק שבאתר. כמעט כל מקצוע ותחום התמחות מיוצגים בצוות הענק, המפעיל 24 שעות ביממה את האתר. מאות עובדים מאיישים קשת רחבה של מקצועות באתר, חלקם מטפלים בפחם, פורקים ומובילים, עורמים וטוחנים. (כן כן, העובדים עצמם עורמים וטוחנים, בשבת, את הפחם! – שב"ג). אחרים עוסקים בחשמל במתח גבוה ונדרשים למערכות מיוחדות ואמצעי בטחון חריגים". וכאן מגיעה רשימה ארוכה של עובדים קבועים, הפועלים ללא ליאות כדי שיהיה לנו חשמל בכל ימות השבוע, כולל בשבת קודש, בשעה שאנחנו יושבים ליד שולחן השבת ושרים "ברוך.. אשר נתן לנו מנוחה". וחברת החשמל מסכמת בפנינו את הדברים: "מעשה יצור החשמל הינו מחייב ומפרך, ואינו נעצר לרגע. מאות עושים במלאכה, וכל חידושי הטכנולוגיה והמערכות הממוחשבות אינם מפנים את ידיהם ולו לרגע".

השעה היא 12 בצהרים ואנו מכוונים את שעון השבת שלנו (מיום שישי, כמובן), שיפעיל את המזגן לשעה חמימה זו. ביחד איתנו כיוונו עוד 500 בתים באזור את שעון השבת, כדי שיפעיל את המזגן לשעה זו. המזגנים החלו לפעול ואנו מסבים לשמוע את הקידוש, ליטול ידים לסעודה ולהתענג בתענוגים, ברבורים, שליו ודגים, עם דברי תורה על השולחן. ומה קורה הרגע בחברת החשמל?
רמת החשמל הממוצעת במדינת ישראל עומדת על כ – 220 וולט. כדי לשמור על הממוצע נדרשים שינויים רבים בפעילות הטורבינות, מפני שאם הצריכה גדלה , מאט הדבר את פעילות הטורבינה וגם הספק החשמל יורד בהתאם. וגם כאשר צריכת החשמל יורדת, רמת הספק החשמל עולה בהתאם. לכן פועלים בחברת החשמל להפעיל או לכבות טורבינות שלמות. וכיצד מדליקים או מכבים טורבינות שלמות, כאשר צריכת החשמל בישראל עולה בשבת או יורדת? על ידי מיכשור אוטומטי ללא מגע אדם? האם על ידי מילת קסם, רכיבה על מטאטא או על ידי השבעת שדים? לא, לא ולא. הדבר נעשה באופן ידני, על ידי לחיצה על כפתורים, ומי לוחץ על הכפתורים הללו בשבת קודש? יהודים. בכל פעם שעומס החשמל עולה או יורד, מגיעים יהודים ולוחצים על כפתורים להפחתת או להגברת העומס, באמצע השבת. הם לוחצים על הכפתורים וחבריהם מעמיסים בשעה זו ובשעות אחרות פחם, כדי לעמוד בקצב החשמל בישראל, וכדי לעמוד בקצב החשמל הנדרש ב… אלעד, בבני ברק, במודיעין עילית ובירושלים.

הלוואי שיהיה גז

אם התפללנו בתפילותינו עד כה על מלכות ה' בעולם, משיח צדקנו ו"אתה חונן", קיבוץ גלויות ופרנסה, רפואה שלמה ושידוכים, כדאי שנוסיף לתפילה שלנו עוד בקשה אחת קטנה, שהתוכניות בחברת החשמל על מעבר לשימוש טוטאלי בגז טבעי, יתממשו במהרה.
כיום מהווה הפחם 61% מחומר הבעירה הנדרש לצורך יצור החשמל, כאשר רק 36% מחומר הבעירה מופק על ידי גז טבעי. חברת החשמל מספרת לנו בדו"ח השנתי שלה, שכאשר יעברו אי פעם לשימוש מושלם בגז טבעי, יהיה ניתן לדאוג שלא יחללו שבת למעננו בחברת החשמל, מכיון שטורבינות הגז ניתנות להפעלה מרחוק, למרות שבאתר אין צוותי עבודה קבועים. יצור הגז אינו צריך הטענה קבועה ומתמדת, ומספיק לחבר את צינור הגז למבערים. גם מבחינת ההבערות ניתן באופן עקרוני לתכנן את המערכת שתפעל ללא צורך בהתערבות יד אדם, על ידי ויסות אוטומטי של צריכת הגז, לפי רמת ביקוש החשמל באותו הזמן.
אך בינתיים החלום הזה נראה רחוק מאד מהאופק. בינתיים הפחם הוא חומר הבערה המרכזי של חברת החשמל בישראל ולא מסתמן שינוי בתקופה הקרובה, בגלל ששדות הגז הקרובות ביותר באזורנו ("תַמִי 4") רחוקות מספר קילומטרים מתחנות הכח ודרושים צינורות ארוכים של קילומטרים כדי לחבר בין שדות הגז לתחנות הכח. בחברת החשמל גם אין תשתיות מתאימות לניתוק מהפחם והעברה לשימוש בגז טבעי, ובנוסף לזאת, ישנו חוק במדינה המחייב את חברת החשמל להפעיל את החשמל על ידי שני חומרי בעירה במקביל, כדי לבטח את החשמל שלנו במקרה של תקלה באחד הסוגים, כך שאז יהיה ניתן להשתמש בסוג השני. חברת החשמל מנסה להגביר את השימוש בגז טבעי, אך גם הם עצמם מספרים שבעשור הקרוב ישמש הגז כ 47% מכח חומרי בעירת החשמל, ובינתיים ממשיכים הטרקטורים להסיע פחם בכל שבת על ידי יהודים, לטחון את הפחם וללחוץ על הכפתורים המגבירים או המנמיכים את עצמת החשמל בישראל.

הגר"י דרזי התכתב עם חברת החשמל לאחרונה, אודות חילולי השבת בתחנות הכח של החברה, והם השיבו לו כך, שחור על גבי נייר מכתבים רשמי: חברת החשמל מייצרת, מוליכה ומספקת חשמל 365 יום בשנה, 24 שעות ביממה, לכל תושבי ישראל. היא מחויבת לעשות כן על פי החוק. חברת החשמל מודעת לכך שחלק מאוכלוסיית ישראל שומר על קדושת השבת. חברת החשמל מכבדת ומוקירה חלק זה של האוכלוסיה, לכן פועלת חברת החשמל לכך שביום השבת ייעשו רק הפעולות ההכרחיות לשם ייצור החשמל, הולכתו ואספקתו, ולא שום פעילות אחרת"…
הבנתם את זה? חברת החשמל מוקירה ומכבדת את מאות אלפי שומרי השבת, ולכן היא פועלת שביום השבת, שבת קדשנו ותפארתנו, ייעשו רק פעולות הכרחיות ליצור החשמל, הולכתו ואספקתו, ולא שום פעילות אחרת…

לא נוכל לסמוך על החולים !
ישנה טענה (שהזכירוה גם בספרי ההלכה העוסקים בליבון סוגיית השימוש בחשמל של חברת החשמל בשבת קודש), לפיה מותר לנו להשתמש בחשמל בשבת, כיון שמותר לחברת החשמל עצמה לתחזק בשבת את החשמל לצורך חולים ובתי חולים, יולדות ופצועים. טענה זו אינה תקפה במציאות בת זמנינו. וזאת מדוע?
ניקח לדוגמא את יום כיפור, הנחשב ליום בו משתמשים הכי פחות בחשמל מכל ימות השנה, ונראה האם החשמל שאנו, שומרי התורה והמצוות, צריכים לצרכי עצמנו בשבתות, מוסיף בחילול שבת, או לא. ובכן: ביום כיפור, שכאמור, צריכת החשמל בו היא הנמוכה ביותר במשך השנה, מופעלות תחנות הכח ללא מעשה אדם כלל וכלל. חברת החשמל יודעת שביום זה תפוקת החשמל נמוכה היא, ולכן העובדים ממלאים מראש פחם בחלזון ובמיכל לפני המטחנות. הם מערימים ערימת פחם בצדדי החלזון, כשבמשך יום כיפור נופלים הם לאיטם לתוככי החלזון. כיון שצריכת החשמל ביום כיפור היא נמוכה ביותר, מתאפשר יצור החשמל בדרך זו למשך יממה שלמה.
-הבנתם את הרעיון ? כאשר תפוקת החשמל נמוכה ומשתמשים בה רק חולים וזקנים, יוכלו חברת החשמל היהודים לשבות בביתם ולשמור שבת כהלכתה. אך כאשר תפוקת החשמל גדולה יותר, צריכים העובדים היהודים להניע בטרקטורים פחם, לטחון ולארגן ולחלל שבת. כאשר בגוש דן משתמשים בחשמל עוד אלף יהודים חרדים בחשמל בשבת, יגיע עוד יהודי, עובד חברת החשמל, ויחלל שוב את השבת, וכאשר עוד אלפיים יהודים חרדים יעלו בביתם את תפוקת החשמל, הנה שוב יקראו לעוד עובד יהודי, שיחלל את השבת בעצמו, כדי לספק עוד חשמל, הכל לפי הביקוש שלנו ושל אלפי יהודים אחרים.
אם בעבר הרחוק, בו חילול השבת היה סטטי, לפי כמות כללית של שימוש בחשמל בכל המדינה, הרי כיום מחללים שבת לפי כמות תפוקת החשמל הנצרכת בכל רגע נתון. ולכן כאשר שומרי השבת משתמשים בחשמל בשבת, אנו גורמים לעובדי חברת החשמל לעשות עוד מלאכות שבת אסורות לצרכינו שלנו, הרבה מעבר לכמות חילולי השבת שהם היו צריכים לעבור בשביל החולים. אם כן, נכון שמותר ליהודי לחלל שבת עבור חולים ולכן מותר אף לנו בעצמנו להדליק חשמל לצורך חולה. אך כמובן שאם החולה צריך שנדליק לו מנורה אחת, אסור לנו להדליק עשר מנורות, מקרר ומזגן, רק בגלל שיש כאן חולה שצריך מנורה…

וכך פוסק ה"משנה ברורה" בפירוש (בסימן שכ"ח סקמ"ד), שגם אם מותר לנו לחלל שבת עבור החולה, אסור להוסיף יותר מהנצרך לצורך החולה עצמו, ונמצא שאם חברת החשמל היתה צריכה להעסיק, למשל, 5 עובדים לצורך כל בתי החולים, החולים והפצועים, שהיו משתמשים בחשמל, הרי כעת, כשיחד איתם משתמשים עוד מאות אלפי יהודים בריאים ושלמים בחשמל (על סמך החולים…), צריכה חברת החשמל להעסיק עוד 30 עובדים שמחללים את השבת.
"טענת החולים" אינה מספקת גם לדעת רבים מהראשונים, וכפי שנפסק להלכה, שמחלל שבת שחילל את השבת סתם – כך, בשאט נפש, עובר איסור למרות שבחילול השבת שלו הציל נפשות. לכן, מכיון שעובדי חברת החשמל החילוניים מחללים שבת בשאט נפש, מבלי לחללה בגלל החולים מקרי פיקוח – נפש, נמצא שאדם שצורך חשמל בשבת – גורם לעובדי החברה לעשות מלאכות באיסורי שבת. (וישנו נושא הלכתי נוסף, שלא ניכנס לפרטיו, לפיה מלאכה הנעשית לצורך חולים, אסורה בהנאה בדבר ששייך בו ריבוי מלאכה משום "גזירה שמא ירבה בשבילו").

החזר תשלומי הגנרטור- בחינם!

אז לסיכום: חברת החשמל מחללת שבת, נקודה. יהודים מסכנים רבים מגיעים ברכב בכל שבת אל תחנות הכח, כדי לספק לנו חשמל בשבת. הם עוברים על מלאכות שבת רבות בכל רגע ומפיקים חשמל בעבורנו, בשביל שהטוש'לנט שלנו יהיה חם ונעים בשבת בבוקר, וזאת עובדה שהתפרסמה לאחרונה. ועוד עובדה שפירסם לאחרונה ח"כ ר' אורי מקלב: חברת החשמל לא רק מייצרת חשמל בשבת, אלא גם פורקת פחם מהאוניות בשבת. שומו שמים!
ככל שהצרכנים מדליקים יותר מוצרי חשמל בביתם, כך חברת החשמל צריכה ליצור ולהכין יותר ויותר חשמל. העבודה נעשית בשטח, לפי כמות הצורך שלנו, הצרכנים, ואנחנו, כקבוצה גדולה, מגבירים או מנמיכים את חילולי השבת בתחנות הכח, לפי כמות החשמל שאנו צורכים בשבת. במאמר זה לא הזכרנו כלל את דעת גדולי ופוסקי ההלכה העוסקים בענין שימוש החשמל בשבת (ובל"נ נכתוב על כך במאמרנו הבא). אך גם מבלי להיכנס לכל ה"אותיות הקטנות", הרי כולנו משתדלים להחמיר בכל כך הרבה ענינים. והנה בתחום כה פרוץ, לפיו אנו עצמנו גורמים לחילול שבת בריבוי השימוש שלנו בחשמל, אנו לא מתאמצים?! אין ספק כי עמדת רבים מגדולי התורה וההלכה, בדורינו וגם בדור הקודם, ובראשם מרן רבינו החזון איש זצוק"ל, סוברים שהשימוש בחשמל בשבת אסור. אך גם אם יש לנו "היתרים" ופילפולים, האם לא כדאי לנו להצטרף ללגיונו של מלך, לכבד את שבת קודש ולגרום לכך שחילולי השבת יופחתו?! האם אנו מסוגלים להתפלל בליל שבת ולומר "וטהר לבנו לעבדך באמת", כאשר ברגע זה יושב יהודי על טרקטור וגרוף פחם, כדי שלבית הכנסת שלנו, ולעוד הרבה בתי כנסיות, יהיה ברגע זה אור חשמל?!
כמעט בכל שכונה באלעד ישנם גנרטורים, אליהם ניתן להתחבר בקלות. בימים אלו הוקם גנרטור חדש נוסף באזור רחוב רשב"י והסביבה. אם בעבר הלא – רחוק היו שיבושים קבועים באספקת החשמל מהגנרטורים, הרי שבשנים האחרונות מדובר על אפס תקלות. הגנרטורים בעיר מתוחזקים היטב. הם עמידים ונכונים לכל צרה והם מספקים בכל שבת חשמל כשר למהדרין. האם לא כדאי לתת להקב"ה מתנה, של שימוש בחשמל כשר ביום שבת קדשו?!

— ומה עם הכסף? הרי שימוש בגנרטור עולה סכום כסף חודשי?
אלפים מתושבי העיר, ורבבות מכל העולם היהודי כולו, משחרים לפתחו של מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א, שומעים לעצותיו כתורה מסיני, מתברכים מברכותיו הקדושות וסומכים על הוראותיו בעינים עצומות. וכעת תקראו סיפור מענין. באחד הימים כתבתי מכתב למרן הגר"ח קניבסקי שליט"א, בו שאלתי מספר שאלות בנושאי "החזר הוצאות שבת" ורבינו השיב עליהם. והנה בסיום המכתב הוסיף מרן שליט"א בכתב ידו את הדברים הבאים: "אותם העוסקים לסדר גנרטור לשבת, שלא יצטרכו להשתמש במה שמחללין בו שבת, בודאי הוא בכלל הוצאות שבת ויום טוב והקב"ה יחזיר להם". (ולפני מספר שנים חששו כאן בעירנו אלעד מדבר סכנה, והתייעצתי עם רבנו הגר"ח קניבסקי שליט"א, שהמליץ להתחזק בסידור גנרטורים לכבוד שב"ק, והמליץ על הענין את דברי הש"ס בשבת (קיט,א) "מאן דיזיף שבתא פרעיה שבתא").
מרן הגר"ח שליט"א הוסיף וחזר על דברים אלו פעמים רבות, ובמכתב שכתב בשנת תשס"ה כתב ש"חשמל כשר הוא בלי ספק בכלל "כל מזונותיו של אדם קצובין לו מראש השנה חוץ מהוצאות שבת, שאמר הקב"ה לוו עלי ואני פורע וכל המוסיף מוסיפין לו". בכינוס שנערך לפני תקופה קצרה בפתח תקוה, חרג הגר"ח קניבסקי מהרגלו ונשא דברים קצרים. וכך אמר מרן שליט"א: שימוש בחשמל לא כשר, זה גם חילול שבת וגם חילול השם, וזה איסור דאורייתא. ומי שמשתמש בחשמל כשר – זה מכפר על כל החילול השם שעשה. וכל ההוצאות של הגנרטור יחזרו ולכן אין פחד, אפשר להיכנס לחובות. השבת נותנת ברכה. גם אני מצטרף לברכת השבת, וכל אחד שיתחבר לגנרטור יזכה שהבית שלו יאיר ברוחניות ובגשמיות".
-והנה, רבי חיים קניבסקי שליט"א מבטיח לך שאם תתחבר לגנרטור, הקב"ה ישלם לך את כל הוצאות הגנרטור, עד הפרוטה האחרונה. וכן, קיבלת גם ברכה מר' חיים, מבלי לעמוד שעה בתור, שתזכה על ידי ההתחברות לגנרטור שביתך יאיר ברוחניות ובגשמיות. האם לא כדאי לך לקבל את ברכת החכם והצדיק?!

(מקורות למאמר: חוברת "החשמל בשבת בזמנינו" להרה"ג רי"מ מורגנשטרן. המשך המאמר בקרוב בס"ד, בו נביא את דעותיהם הנחרצות של גדולי התורה וחכמי ההלכה, מכל החוגים והעדות, בענין כה נכבד וחשוב).

Join the Conversation

10 Comments

  1. בסד
    שלום רב
    קראתי בעיון את מאמרכם.
    אני חרדית חסידית. חוזרת בתשובה מזה 6 שנים.
    רק לפני מספר ימים שמעתי על שימוש בגנרטורים בשבת קודש. אני גרה ביקנעם עלית. אין כאן גנרטורים. אני גרה עם הוריי החילונים בבית. מלפני הדלקת נרות שבת קודש אני מדליקה את האור בבית אך הוריי תמיד מכבים אותו לאחר שאני מסיימת את כל עינייני הקידוש והסעודה. בנוסף אני משתמשת במקרר.. כלומר אני שמה מערב שבת את האוכל שבישלתי ובשבת קודש אני אוכלת את האוכל ששהה במקרר. כך גם היין והמים.
    בנוסף אני מכוונת את שעון השבת מראש כדי שהמזגן בחדרי יופעל בשבת קודש.
    מה עליי לעשות ? אני תמיד בעד לעלות דרגה ואני שואפת לשמור שבת כהלכתה מכל הבחינות.
    אשמח לתגובה.
    * חשוב לציין שאני תמיד בעד להחמיר איפה שרק ניתן. וודאי וודאי שבכל מה שקשור לשבת קודש.
    אשמח לתשובה מפורטת.
    תודה רבה מראש.

  2. ראשית, אני מתפעל מהחוסן שאת מגלה בשמירת המצוות בתוך סביבה חילונית! עיקר הבעיה שאני רואה מבחינתך הוא השימוש במקרר שכן במקררים המודרניים [אם יש לכם כזה] יש המון חיישנים הפועלים מיד עם פתיחת דלת המקרר [את הנורה ניתן וצריך לכבות לפני שבת, אבל לגבי החיישנים זה לא יעזור], בענין זה יש שני דרכים שיתכן שיקשה עלייך לבצע, אפשרות אחרת, לרכוש התקן שבת למקרר [אינני יודע אם הורייך יסכימו] התקן זה מבטל את פעולת החיישנים, אפשרות שנייה לחבר אותו לשעון שקע שמכוון באופן שמנתק אותו לרבע שעה בזמנים שצריך להוציא ממנו דברים [שוב בתקווה שהוריך יסכימו]. אם יש לכם מקרר ישן מלפני 15 שנה וכדומה, אין בעיה, הכל מדובר על המקררים הישנים. כמובן, שאם מדליקים אור בליל שבת בחדר מסויים אין לקרוא שם ספר, שזהו שימוש שלא יכולת לעשות בלי ההדלקה. בהצלחה רבה מאוד.

  3. בסד
    שבוע טוב ומבורך
    אני התקנתי מזמן פיקוד שבת קודש למקרר. אין עם זה בעיה. אבל המקרר פועל על ידי חשמל מחברת החשמל. ואני משתמשת בו כדי לאחסן את האוכל לשלושת הסעודות את היין והמים. האם זה בסדר ?
    מה שכן אני שואלת האם מותר לדעת אשכנזים חרדים לצרוך חשמל שמיוצר על ידי חברת החשמל שכידוע מחללת שבת קודש רחמנא ליצלן. שמעתי שחסידים רבים מנותקים מחשמל של חברת החשמל ומחוברים לגנרטור שומר שבת. אני חרדית חסידית. גרה עם הוריי ביוקנעם עלית. אין כאן גנרטור כזה. מה עליי לעשות ?
    בנוסף רציתי לדעת האם ביום שישי מותר לכוון את המזגן על שעון שבת כדי שבשת המזגן ידלק ויכבה לפי הזיזים בשעון ?

  4. מי שגר במקום שאין בו גנרטור יכול בשעת הדחק כזו לסמוך על מנהג המקילים בחשמל בשבת. אמת, שתלמידי החזון איש לא הקלו בזה, וגם לפני עידן הגנרטורים הו משתמשים במצברי רכב בבתים, או בלוקסים הפועלים על גז לצורך תאורה.
    מותר לכוין את שעון השבת של המזגן בערב שבת בדרך הנ"ל וכך הוא המנהג.

  5. אני מתפלא על רמת דיון כה נמוכה באתר כה חשוב. הטענה להקל פשוטה וברורה- יש צורך לייצר חשמל לאלפי ועשרות אלפי מסוכנים כל רגע בכל חלקי הארץ. יש כלל נר לאחד נר למאה ועל פיו ברור שבמצב בו חברת חשמל ממילא מייצרת חשמל לכולם מותר גם למי שאינו מסוכן להנות ממנו.

    ביחס לטענה על ריבוי בחילול שבת לצורך מי שאינו מסוכן אם ישתמש. כתב על כך הרב ישראל רוזן תשובה הלכתית ארוכה בתחומין חלק טז. הטענה המרכזית הינה (ושוב, ראוי לקרוא את התשובה בפנים) שהסוגיא הקשורה לשאלה היא האיסור (מדרבנן) לעלות על ספינה פחות משלושה ימים לפני שבת שלפי שיטת הרז"ה הטעם הוא משום גרם חילול שבת כביכול. זה דיון שצריך להעמיק בו ולא לכתוב משפט ורבע כאילו מדובר באיזה איסור תורה חמור. זה בודאי לא המצב. עיין שם ודו"ק
    בברכה.

  6. יש כאן טענה מרכזית שמשום מה כותב המאמר התעלם ממנה [הוא מציין למאמרו של הרב דרזי, אך משמיט את העיקר…], ולטעמי היא הבעיה הכי חמורה בשימוש בחשמל בשבת: על פי עדויות מסוימות, אופן הפעילות הוא כך, יש טורבינה מרכזית הפועלת באופן רציף 24/7 ומייצרת חשמל, במקביל לה יש טורבינות משנה קטנות יותר שאת פעילותן משנים לפי הצריכה, למשל בתחילת ליל שבת שאנשים צופים בטלויזיות וכו' וכו' ותאורה, פועלות טורבינו גדולות, ולאחר שעתיים שלוש, מפסיקים את פעילותן ומפעילים קטנות יותר. כדי להחליף בין הטורבינות, לא ניתן להפסיק את פעילותה של הטורבינה הגדולה לפני הפעלתה של הקטנה, כי אז פשוט תשרור עלטה במדינת ישראל.. אלא מפעילים את הקטנה, ואז מכבים את הגדולה. פעולה זו של הפעלת הקטנה אינה נצרכת לשום חולה! מבחינה הלכתית ניתן להשאיר את הגדולה פועלת וזה בסדר גמור, היא נעשית מטעמי חסכון בלבד [ואכן הוא הפרש כלכלי עצום!]. נמצא שגם אחרי שכיבית את הגדולה והיום הקטנה פועלת, היא הופעלה באיסור! לחולים אמנם יהיה מותר להשתמש בה כיון שמותר להם ליהנות ממעשה שבת לצורך רפואתם, אבל כאן לבריאים אסור להשתמש, כיון שההפעלה לא נעשתה לצורך חולה. דומה הדבר למי ששחט בהמה באיסור ואחר כך הזדמן לו חולה.
    נא לעיין היטב בדברים כי זו נקודה חשובה.
    יש לציין שאינני יודע בדיוק כיצד המערכת פועלת בעצמי, זו עדותו של הרב דרזי, אבל מכאן עיקר הבעיה.
    [אינני יכול להכנס כאן לנדון ההלכתי הרחב בשאלה זו, זה קשור לענין "זה וזה גורם" שבכל התורה מותר, ובהל' שבת מצינו בזה כמה סתירות, וראה שו"ת מנחת שלמה סי' ה שמכריע שלענין מעשה שבת לא הקלו בזה וזה גורם]
    בנוגע לסברא שהעלית בענין ריבוי בשיעורים שהוא קשור לעלייה לפני שבת, זו טענה חלקית מאוד, ואכן שמעתי לפני שנים מהגרז"נ גולדברג שליט"א שלטעמו אין להשתמש בשעון שבת בכלל, אלא להשתמש רציף מלפני שבת באור ואז זה מונע את הבעיה של ריבוי בשיעורים שהזכרת. אבל אם יש שעון שבת, נמצא שבעצם אתה הצטרפת לאוניה בשבת, אמנם לא עשית שום איסור בעצמך, אבל "עלית על האוניה"… כך שזה לא מהווה פתרון.
    כמובן שמלבד כל הנ"ל קיימת טענתו של החזון איש, שאין חילול ה' גדול מזה שאדם יושב בסעודת שבת ונהנה מחילול שבת לכבוד השבת… דומה הדבר לדעתו למי שמעמיד יהודי שידליק עבורו גפרורים כל זמן הסעודה כדי שיהיה לו אור. הרי חשוב לדעת, שעם רצון טוב ניתן היה לבצע את כל הפעולות על ידי גוי, או להשקיע יותר כספים באוטומציה מלאה וכו', אלא שאין רצון לעשות זאת, וממילא החילול ה' הוא חמור.
    אם כל שומרי השבת שלהערכתי הם לפחות 25% מכלל תושבי המדינה היו מסרבים לרכוש חשמל בשבת מחברת החשמל, זה היה מבוצע.

  7. בלי להכנס לכל הנידון החשוב והטענות על הבעיה בטורבינות. לגבי עצם הטענה שהעלה הרב גנוט שכ"א שמשתמש בחשמל גורם בעצם ליהודים בחברת החשמל לחלל שבת. יש לציין שמסתמא זה לא סיבה לאסור מצד "מעשה שבת", כי סו,ס הם צריכים לספק חשמל לכולם כי הם לא יודעים למצוא איפה יש חולה מסוכן וכד', אלא רק מצד לפני עיוור שבפועל מרבה חילול שבת. אך זה גלגל. כי אם הפועלים עצמם שאינם יודעים יכולים להרבות בצריכה. ממילא לכאור' לא מכשיל אותם. וגם מסתמא מאד קשה להגדיר לפני עיוור בפעולה בודדת של כל יחיד ויחיד שבפנ"ע מסתמא כמעט לא משפיע כלום על צריכת החשמל. רק באמת יש הנהגה של רבים שביחד זה הופך להיות כבר גרם וודאי לתוספת פעולות. וכמובן שיש גם את כל הנידון של עליה לספינה וכו'..

    למעשה אני מבין שגם מי שמקל בגנרטור, יש ענין גדול לא להשתמש בשעון שבת, ועדיף למשל שהמזגן ידלק כל הזמן? או שהפוך, בעצם שהמזגן דולק זה מגביר את הצריכה?

  8. 1. נכון, לכן העלתי את בעיית הטורבינות…
    2. אכן מהגרז"נ גולדברג שמעתי בזמנו שאחז שעדיף שיהיה דלוק רצוף כל השבת, הוא יותר חשש לאיסור של מרבה בשבילו.

  9. לגבי הנושא של הטריבונות.
    ידוע לי שעמדת מכון צומת [בלי להכנס לליגטמציה של המקום] טוען שעובדתית זה לא נכון. כלומר המעבר בין צריכה גבוהה לנמוכה נעשה באופן אוטומטי [ורק יש בקרה אנושית במקרה של תקלה]

    זה קצת מוזר שבכזה נושא עקרוני יש פשוט מחלוקת מציאותית מה קורה שם.
    אין דרך לברר?

  10. האמת שאני שוחחתי בעבר עם הרב הלפרין וגם טען שזה אוטומטי, הם מאוד מקשים על הרבנים המבקרים ולא נותנים לראות את אופי פעולתם, ההגיון אומר שבשנת 2020 זה אוטומטי, אבל אין לי מידע נוסף.

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל