לתרומות לחץ כאן

חיוב דייר עליון לתקן נזילה ונזקים שנגרמו מכך

לכבוד הרב
התגלתה נזילה בתקרה של דירתי הנזילה מהשכן מלמעלה השכן תיקן את הנזילה בדירתו האם הוא צריך לשלם את התיקון של התקרה בדירתי?
נ.ב: לשכן יש ביטוח על הדירה שמוכן לשלם

תשובה:

שלום רב,

השכן אינו חייב לשלם עבור תיקון התקרה.
אם הוא מוכן לתבוע מחברת הביטוח לתקן, ראוי שיעשה כן, אבל לא ניתן לחייב אותו בכך. אם יש לך אפשרות לתבוע את חברת הביטוח ישירות, הנך רשאי לעשות כן ולשלם את עלות ההשתתפות העצמית.

מקורות:

כמעט כל דירה בבית משותף נמכרת על תנאי שהבנין יירשם כבית משותף ותנאי השותפות הם לפי התקנון המצוי. לפי התקנון המצוי בעל דירה חייב לבצע כל תיקון בדירתו אם עלול להגיע נזק לדירה אחרת. התקנון מתייחס רק לתיקון בדירת המזיק ולא לתיקון דירת הניזוק. ייתכן שבית משפט עלול לחייב גם על תיקון דירת הניזוק אם ישתכנע שהעובש נגרם ברשלנות העליון, אבל חיוב זה הוא לפי פקודת הנזיקין וחוק זה לא קיבלו הדיירים על עצמם.
לפי דין תורה לא ניתן לחייב, מאחר שיש סוברים שיש בזה פטור של בור לכלים, עיין עלון המשפט גליון 43 עמוד 5. גם יש צורך בהתראה, עיין שו"ע חו"מ סי' תטז.

דייני זמנינו סוברים שהביטוח חייב מדין תורה כפי מה שהערכאות מחייבים כיון שעל כך קיבל את הפרמיה. לצורך כך מותר לתבוע את חברת הביטוח בבית משפט, עיין מה שכתב בטור חו"מ סי' כו בשם ספר התרומות. אולם אין מקום לחייב את הדייר העליון לתבוע את הביטוח בשעה שהתחתון אינו יכול לתבוע אותם בעצמו או שאינו מעוניין להוציא הוצאות משפט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל