לתרומות לחץ כאן

מנין שנות ערלה בשתילת עצי פרי ממשתלה

שלום רב,
ברוך השם קנינו בית עם חצי דונם גינה אני רוצה לשתול עצי פרי – מה ההלכות הנוגעות בעצים אלו ובשתילה? אם קונים עץ בוגר כמה זמן צריך לחכות לעורלה ?
אודה להכוונה

 

תשובה:

שלום רב.

כדי שלא יצטרכו לספור שנות ערלה מתחילה בעץ שעובר ממשתלה, יש להקפיד על כמה דברים, א' שיהיה יחד עם העץ 50 ליטר עפר. ב' שיהיו חורים גדולים בשקית העפר. ג' שהעץ לא יכנס לתוך רכב אלא יעבירו אותו על נגרר עם חורים בעץ, בכדי שלא יהיה זמן שתפסיק יניקתו.

אם לא הקפידו על כללים אלו יש להמתין שנות ערלה, מנין שנות הערלה הם כדלהלן:

שלוש שנות הערלה אינן נמנות מיום ליום אלא הולכים בהן אחר שנות העולם שראש השנה שלהן הוא אחד בתשרי ואם נתעברה השנה אזי מתארכת שנת הערלה בחודש.

אין מונים את השנה הראשונה לשנות הערלה מראש השנה לראש השנה אלא שלושים יום בסוף השנה הראשונה נחשבים כשנה והוא שתקלט הנטיעה קודם שלושים ימים אלו וכמה הוא זמן הקליטה סתם זמן קליטה לכל האילנות שתי שבתות, שבועיים אלו יש סוברים שצריכים להיות מלאים ולפי זה אפשר להחשיב את השנה ראשונה רק אם נטע עד שקיעת החמה של ט"ו באב, ויש מקילים וסוברים שעד שקיעת החמה של ט"ז באב עולה לה שנה כיון שמקצת היום ככולו.

ג נטע אחר זמן זה אין אותו זמן עולה לה וצריך להמתין ג' שנים מלאות מראש השנה בנוסף לאותם הימים שכבר עברו על הנטיעה לפני ראש השנה.

ד אף ששנות ערלה נמנות עד ראש השנה בכל זאת פירות שגדלו בשנה רביעית עד ט"ו בשבט ב של השנה הרביעית הרי הם אסורים כאילו גדלו בשנות הערלה כמו כן הפירות שחנטו בשנה החמישית עד ט"ו בשבט נחשבים כפירות נטע רבעי וצריכים פדיון, שיעור החנטה אינו ברור ולכן ראוי להחמיר לחשוש מעת שמתחיל הפרי ואין צריך לחשוש מעת היותו עדיין פרח, ויתכן שיהיו באותו עץ פירות ערלה שחנטו לפני ט"ו בשבט ופירות מותרים שחנטו אחר ט"ו בשבט. שיטת הרמב"ם היא שההלכה האמורה שכל מה שגדל לפני ט"ו בשבט של השנה הרביעית הרי הוא בכלל ערלה אינו אלא במקום שהקלנו עליו בתחילתו בכך שמנינו לו את סוף השנה הראשונה כשנה שלימה, אך כל שעברו עליו ג' שנים מיום ליום אף שחנטו לפני ט"ו בשבט דינם כגדלו בשנה רביעית והמיקל יש לו על מי לסמוך.

 

מקורות:

ספר כשרות המזון – ערלה.

הצטרף לדיון

16 תגובות

  1. קניתי עץ תפוזים ולימונים בתוך שק יוטה שמתכלה מאליו, בד מחורר שנושם, שהמים כאשר משקים מחלחלים לאדמה , ויוצאים מהשק, האם עליי למנות בכל זאת 3 שנים לעורלה, כי בחנות אמרו שהשק יוטה השחור נושם ומתכלה, כי הוא אורגני, בתודה מחכה לתשובה

  2. כפי שאמרנו למעלה יכולים להיות כמה הפסקות מהקרקע במשך הזמן אף כאשר יש חורים ממש בשק, ולכן אם אין השגחה מפורטת על כל השלש שנים ואין הקפדה על דרך העברת העציץ לבית יש למנות שלש שנים שלא יהיה ערלה.

  3. שלום רב
    יש לי בחצר עץ מנגו בן מס שנים
    אני רוצה לעקור אותו עכשיו
    ולהכניס לשק גדול את בית השורשים
    עם אדמה ולהניח בצד
    היות ואני עובר לבית אחר
    אך לשתול אותו מחדש אוכל רק בעוד כ 6 חודשים
    כיצד לעשות נכון את התהליך
    כדי לא לעבור על דיני עורלה
    בתודה וכל טוב
    בעוד כ6 חודשים

  4. אם גוש האדמה מספיק גדול כדי שהאילן יוכל להתקיים בו עד הנטיעה מחדש לא צריך לשוב ולמנות לו ערלה, אולם, לכתחילה ראוי להחמיר שלא להניח אותו בשק אטום אלא בשק שיש בתחתיתו נקב ברוחב 2.5 ס"מ ועל גבי קרקע שאינה מרוצפת. במידה ולא ניתן לעשות זאת אפשר להקל.

  5. אינני יודע, רק שים לב שלא מספיק לדעת בן כמה עץ, צריך לדעת שגם לא העבירו אותו מעציץ אחד לשני בלי גוש שהוא יכול לגדול בו, וממילא מתחילים למנות לו מחדש.

  6. שלום.
    הזכרתם היתר של החזו"א וגרש"ז להוביל על גבי משאית ללא חורים. האם ההיתר נאמר גם לגבי גינה פרטית שאין זה לצרכי פרנסה או רק הפסד מרובה? האם אותו ההיתר קיים גם במכונית פרטית או בגלל שזה סגור ראוי יותר להחמיר?

  7. שלום רב,
    שתלתי עץ לזכרה של אימי ז"ל מלפני 7 שנים, העץ נתן פרי רק השנה
    האם יש לחכות 3 שנים נוספות או שניתן ליהנות מהפירות?, אודה לתשובתכם

  8. שלום רב ברצוני להעביר 4 עצים מהגינה לחצר אחרת במרחק של 20 מטר איך ניתן לעשות זאת מבלי לעבור על חוקי התורה?ואם ניתן לעשות זאת בשנת שמיטה? ואם אני חייב להביא גוי להעתיק אותם?אני ספרדי

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל