לתרומות לחץ כאן

פניה לערכאות לצורך קבלת מסמכים

באופן כללי, כאשר התובע והנתבע ללכת לפני בית דין, אך התובע רק יכול להוכיח תביעתו, ולקבל הכסף שנגנב ממנו, אם הוא הולך לפני ערכאות כדי להוציא צו הבאת מסמכים, וכו ', האם זה מותר?

תשובה:

שלום רב.

לכתחלה ראוי לפני כל פניה לערכאות לבקש על כך היתר מבית דין, אך במקרה זה מותר לפנות לערכאות אף ללא היתר כיון שכתבו הפוסקים שבפניה  לערכאות לא למטרת דין ותביעה אלא במטרת עשיית שטרות או בקשת מסמכים וכדו' אין איסור פניה לערכאות.

 

מקורות:

ר' בשו"ת חת"ס חושן משפט סימן ג', שו"ת אמונת שמואל סימן י"ז. ומשום כך נוהגים במשך השנים להתיר לפנות לערכאות לצורך קבלת צו ירושה.

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. כמו כן האם מותר להגיש תביעה עם הממשלה כדי לקבל פיצוי עובדים (לדוגמה: פנסיה), אם הבעלים של החברה (הנתבע) מסרב לשלם הפועל, וטוען כי הוא לא חייב כסף (פנסיה) לפועלים שלו (התובע). התובע לא רוצה ללכת לערכאות, אך מאז הנתבע טוען שהוא לא חייב אגורה, התובע יכול להוכיח תביעתו רק אם הממשלה חוקר (הם שולחים צווי הבאה לנתבע, להמציא מסמכים, וכו ')?

  2. אם בשביל להביא את המסמכים האלה על ידי בית המשפט הוא מחוייב להגיש את זה כתביעה גמורה, אף שאין כוונתו לתבוע שם אלא בבית דין, חייבים אישור של בית דין לכך.

  3. מה נקרא "תביעה גמורה"?(לדוגמה: תביעה בבית משפט, או תביעה לפני סוכנות ממשלתית וכו')

    לגבי השאלה לעיל, האם זה מותר לבית דין לתת אישור להתובע לפני שליחת הזמנה?

  4. הכוונה לתבוע תביעה ממונית, ולא רק להמציא את המסמכים. והשיקול של בית דין אם להתיר לפנות לערכאות לפני שליחת הזמנה לתובע תלוי בנתונים שייראו לנכון בית הדין, ובדרכי הנהגתם בזה, יש בזה כמה הנהגות באדם שידוע שלא יבוא, או שיש צורך הכרחי לפנות לערכאות ועוד.

  5. השאלה היא באופן כללי בנוגע תובע שלא רוצה ללכת לערכאות, אבל לא יכול להוכיח תביעתו בכל דרך אחרת.

    אם התובע יגיש תלונה עם הממשלה, יחקרו כדי לקבוע אם הטענה היא חוקית (הממשלה יש את הסמכות והכוח לאסוף את המסמכים וראיות).

    השאלה היא, לאחר שהממשלה מבינה שהנתבע גנב כסף של התובע, יתכן כי הם יוכלו לחייב הנתבע לשלם כסף (לפני התובע יש הזדמנות לקבל כסף לפני בית דין).

    האם מותר בכלל כאשר הממשלה מחייב הנתבע לשלם? מצד שני, אם התובע לא להגיש תלונה עם הממשלה, הוא לעולם לא יוכל לקבל כסף שנגנב ממנו?

  6. שילך לבית דין ויספר להם את סיפורו וינמק מפני מה צריך דוקא את הממשלה והם בדרך כלל יתירו לו ללכת לתבוע בערכאות.

  7. המנהג הוא לתת היתר בכתב, מהטעם הפשוט – כדי שההיתר יהיה מתועד ולא תהיה הכחשה בדבר.
    והנה, אף אם ההיתר לפנות לערכות נדון כמעשה בי"ד שצריך שלושה וכך דעת המהרי"ל דיסקין ועוד, ודלא כהעולה מכסף הקודשים בסימן כ"ו שסגי באומדנא שבעל הדין לא יבוא להזמנת בית דין, מכל מקום לא מצינו מפורש שמעשה בית דין מצריך כתיבה, וכן עולה בסימן מ"ו גבי קיום שטרות שהשטר מקויים בהסכמת שלושת הדיינים – עוד טרם חתימתן על הקיום.

  8. רק כדי להבהיר לגבי דבריו לעיל:

    העובד לפנות לסוכנות ממשלתית להוכיח ולהורות לבעל לשלם פנסיה שלו (שהוא מחויב לשלם על פי חוק המדינה), אם זה נקרא איסור ערכאות?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל