לתרומות לחץ כאן

סיוד כשנוצר עובש כתוצאה מתיקון לא ראוי בדירה העליונה

שכן עליון שמזיק שכינו התחתון ברטיבות של מים עקב צנרת לקויה או דבר אחר לקוי, שהדין שהעליון צריך לתקן הנזק.
והשאלה היא:
א. אם צריך גם לתקן כל העובש שעלה בדירה התחתונה.
[הנ"ל קרה ע"י תקופה של שנים שיש מידי פעם רטיבות, וכל פעם תוקן בצורה בלתי מספיקה].

ב. נהוג שכשהנזק נעשה בגג הבנין המשותף, משתתפים כל הדיירים בתיקון הנזק, מה הדין כאשר הנזק הנ"ל נעשה בבלטות דירת הגג שמתגורר בה אחד הדיירים האם גם אז משתתפים השכנים, או שאז מתקן רק בעל הדירה.

תשובה:

שלום רב,

א. העליון אינו חייב לסייד ולתקן את העובש, רק לתקן את הצינור הגורם לרטיבות. אם הוא אינו מתקן כמו שצריך (מביא פועלים לא מקצועיים כדי לחסוך בכסף) ניתן להתרות בו ולאחר מכן להביא איש מקצוע מומחה על חשבונו.

ב. אם הבעיה היא ברצפה פרטית של אחד הדיירים, הרי הוא חייב לשלם הוצאות התיקון בעצמו.

מקורות:

א. כמעט כל דירה בבית משותף נמכרת על תנאי שהבנין יירשם כבית משותף ותנאי השותפות הם לפי התקנון המצוי. לפי התקנון המצוי בעל דירה חייב לבצע כל תיקון בדירתו אם עלול להגיע נזק לדירה אחרת. התקנון מתייחס רק לתיקון בדירת המזיק ולא לתיקון דירת הניזוק. ייתכן שבית משפט עלול לחייב גם על תיקון דירת הניזוק אם ישתכנע שהעובש נגרם ברשלנות העליון, אבל חיוב זה הוא לפי פקודת הנזיקין וחוק זה לא קיבלו הדיירים על עצמם.
לפי דין תורה לא ניתן לחייב, מאחר שיש סוברים שיש בזה פטור של בור לכלים, עיין עלון המשפט גליון 43 עמוד 5. גם יש צורך בהתראה, עיין שו"ע חו"מ סי' תטז.
לעניין לשכור איש מקצוע על חשבונו, עיין פתחי תשובה חו"מ סי' שלג סק"ב בשם הגרע"א לעניין אדם שהתחייב לעבוד ואינו עובד, ועיין בבית יוסף שם בשם תלמידי הרשב"א שאם התחייב לעבוד ואינו עובד, ניתן לשכור על חשבונו פועלים במחיר שנהוג לשכור.

ב. לפי התקנון הבעלים של הרכוש שהוא מקור הנזק חייב לתקן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל