לתרומות לחץ כאן

הוצאות וועד הבית בבית משותף המורכב מבניינים רבים

בפרוייקט שרשום כבית משותף, ובו 64 בתים דו-משפחתיים הנפרשים על ארבעה רחובות. חמישה מהמשפחות ברחוב אחד אינם מוכנים לשלם דמי ועד בית מפני שהם טוענים שאין להם כל קשר עם שאר הפרוייקט ולא נהנים משירותי הועד. ועד הבית מורכב ממתנדבים והועד צריך לענות לצרכיהם של 64 משפחות (בעלי השקפות שונות) ואין לו אפשרות לתת "הנחות" ו"פטורים" לכל מי שטוען שהוא נהנה פחות או יותר משירותי הועד – הרי אין לדבר סוף. האם בפרוייקט כ"כ גדול ומורכב זה לא הוגן לאמר שלמרות שיש בתים שנהנים יותר ובתים שנהנים פחות כולם צריכים לשלם באופן שווה?

תשובה:

שלום רב,

אין הבדל בין מי שנהנה הרבה לבין מי שנהנה מעט. אבל בכל זאת, בנין שמנותק פיזית משאר הבנינים ואף לא נהנה כלל מהשירותים של ועד הבית, אינו חייב להשתתף בהוצאות.

מקורות:

לפי חוק המקרקעין סעיף 59, בבית משותף המורכב מאגפים יש אפשרות (גם למיעוט מהדיירים) לבקש מהמפקח על בתים משותפים להפריד בין האגפים, שניהול וההוצאות של כל אגף יהיו בנפרד. לפי פסק בית משפט המחוזי בירושלים (ע"א 6217/05) האפשרות לדרוש ניתוק מתשלום הוצאות היא רק אם נפרדים פיזית ואם אין שום צורך מעבר, לא פתח חירום ולא שעוני חשמל מים וגז. חוק זה קובע אף בדין תורה ועיין כאן.
בנוסף לכך, חלק מהדיינים סוברים שמדין תורה לא ניתן לחייב דיירים להשתתף בהוצאות שהם לא נהנים ממנה כלל, אחרים סוברים שצריך שלא יהנו אפילו לא במקרים נדירים ביותר. גם הסוברים שניתן לחייב להשתתף בכל מקרה, מסתמכים על החוק ובמקרה שהחוק נותן להפריד ודאי שלא ניתן לחייב להשתתף בהוצאות. עיין עלון המשפט גליון 42, גליון 43, גליון 44 וגליון 45.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל