לתרומות לחץ כאן

תרם באמצעות שיק והוא חזר

אדם שתרם למקום מסויים 5 דולר בצ'ק והצ'ק חזר. ועכשיו מחייבים את המקום שלשם הוא תרם ב10 דולר. האם הם יכולים לדרוש זאת ממנו?

תשובה:

שלום רב,

לגבי הסכום הרשום על השיק (5 דולר), לדעת רוב הפוסקים התורם חייב סכום זה מן הדין, אולם יש סוברים שיש עליו חיוב נדר בלבד.

לגבי העמלה (10 דולר) מסתבר שהוא חייב לשלם את העמלה.

מקורות:

לפי החוק שיק הוא כשטר היוצר התחייבות, ולכן דעת רוב הדיינים שהשיק מחייב אף אם לא רשום עליו נוסח כזה, כיון שכולם מבינים שנותן השיק מתכוון ליצור התחייבות. ועיין בקונטרס הצק בהלכה. אמנם, דעת הגר"נ קרליץ שליט"א בספר חוט שני הלכות רבית עמוד קטו ששיק הוא מכתב לבנק בלבד ואינו יוצר התחייבות. גם אם השיק אינו יוצר התחייבות, מכל מקום כיון שהתכוון לתרום ונתן הוראה כזאת לבנק חל עליו דין נדר, עיין שו"ע חו"מ סי' קכה סעיף ה.

לעניין שיק שחוזר בפשיעת בעל השיק עיין בספר פתחי חושן נזיקין פ"ג הערה סג שחייב ומצדד שאפילו אם היה שוגג חייב. אמנם אם נותן מתנה, יש מקום לומר שיהיה פטור לדעת הסוברים שנתינת שיק אינה יוצרת התחייבות, כיון שמקבל השיק התכוון להרוויח מתנה (עיין מגיד משנה הלכות זכיה ומתנה פ"ו הלכה כד) וכן כיון שמקבל השיק צריך לחשוב שאולי יחזור בו (עיין המקנה הלכות קידושין סי' נ), אבל בנידון דידן שהתורם היה חייב לדאוג שיהיה כיסוי לשיק, על כל פנים מדין נדר, נראה שדינו ככל נותן שיק על כסף שהוא חייב בו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל