לתרומות לחץ כאן

כתיבת השם בכתובה כשאמו יהודיה ואביו גוי

בחורה שאמה יהודיה ואביה גוי, כיצד יש לרשום את שמה בכתובה? האם לרשום את שם אביה או שם אימה? כמו כן כיצד לרשום את שם המשפחה? שם משפחת אביה או משפחת אימה?

תשובה:

שלום רב,

אם יש לאמא שם שמצוי גם לגבר (כגון: שמחה או יונה) אין לכתוב את שם ההורים כלל, אך אם יש לאמא שם מובהק של אשה, יש לכתוב את שם האם.

אם נהוג לכתוב שם משפחה, יש לכתוב שם משפחת האם לאחר שכותבים את שם האם.

מקורות:

אם האב גוי והאם יהודית אין הבן מתייחס לאביו כלל, אלא לאמו בלבד ולכן אין מקום להזכיר שם האב ולא משפחתו. בנוסף לכך, אין מזכירים שמות גויים במסמך יהודי, עיין שו"ע אבן העזר סי' קכט סעיף ה.
לעניין להזכיר שם האם, עיין בפתחי תשובה שם ס"ק כג שאם אין לו אב כלל (בשונה ממי שלא ידוע שם אביו) כותבים על שם האם. ועיין שם ס"ק כו שאם ניתן לטעות בשם האם שהוא שם של גבר אין לכתוב אותו כלל.
עדיף לכתוב משפחת האם לאחר שם האם כדי שיהיה מובן שאמו ממשפחה זו, כיון שיתכן שהחתן נקרא בפי אנשים על שם משפחת אביו. עיין ש"ך חו"מ סי' מט ס"ק יד.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. שם המשפחה בא להציג ולתת עוד פרטים על החתן או על הכלה. ההורים אינם נושא כלל. כותבים "על החתן" "ועל הכלה" פרטים כדי לזהות אותם, חלק מהפרטים זה שם האב, וחלק מהפרטים זה שם המשפחה, והכל של החתן והכלה, וחוזר לעולם "עליהם". וכנאמר בפסוק "דוד בן ישי מלך ישראל", שהכל הוא אסיפת פרטים על דוד: הוא היה בן ישי, והוא היה מלך ישראל. כמו"כ כלה זו היא בת איש פלוני, או אם פלוני, והיא בעלת משפחה פלונית. ותמהני שהבאתם הש"ך חו"מ מט יד, שם מבואר כדברינו, והכריע כהב"י ולא כהרמ"א.
    כן לענ"ד. ושאר התשובה יפה מאוד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל