לתרומות לחץ כאן

שותפות ברווחי אתר של נכרים הפועל בשבת

שלום רב!
נכנסתי לעסק אינטרנטי שנמצא בארצות הברית ומנוהל ע"י גוים. התפקיד שלי הוא לפרסם מודעה של אתר מכרזים באתרים אחרים בחו"ל פעם ב-24 שעות ובכך להיות שותף ברווחים היומיים של החברה.
אך פתאום נתקלתי בשאלה-מה קורה בשבת הרי מרוויחים גם על שבת!! יש לי גם אפשרות לא לפרסם במוצאי שבת ובכך להימנע מהרווח של שבת עצמה, האם יש בעיה ברווח כזה שמנוהל ע"י גוים ואני לא נחשב למעסיקם?
שאלה שניה – בעסק הזה יש גם שיווק רישתי זאת אומרת שאני אמור להכניס עוד אנשים לעסק הזה ובכך גם להרוויח, האם זה בעיה שאני יכניס מישהו (חילוני)והוא יחלל שבת- מבחירתו, לא שהוא חייב?

 

תשובה:

שלום וברכה.

א. מותר לך לפרסם מודעות של האתר גם במוצאי שבת, ולקבל רווח על כך.

ב. אין איסור להכניס לעסק זה גם אדם שאינו שומר שבת, אף שיתכן שיעשה את זה בחילול שבת.

 

מקורות:

א. כיוון שהשכר שמתקבל הוא על מעשה הנעשה במוצאי שבת בהיתר, אין בכך איסור כלל, כיון שהשותפות עם הגוי אינה תלויה כלל בעשיית המלאכה בשבת עצמה, כי אם ב24 שעות שסביב השבת. ועל אף שהרווחים המתקבלים הם מפעילות אתר המכרזים שפועל בשבת, אך כיון שפעילות האתר היא במרחבי האינטרנט המספק שירותים לכל העולם, יש לומר שאין הרווח רק מיום השבת אלא חלק משבת וחלק מלפניה ומלאחריה, וממילא מותר.

ב. אין בכך איסור 'לפני עיור', מכיון שכתבו הפוסקים שהיכא שנותן לאדם דבר שיכול להשתמש בו לאיסור, אך אין בזה הכרח שיעשה כך – אין איסור 'לפני עיור', וכן כתב הביאור הלכה סי' קס"ג ד"ה ואסור שמותר ליתן לחם למי שאינו נוטל ידיו אם הולך לאכול לחם זה בביתו, כי מי יודע שיאכל שם בלא נטילת ידים, וכן בכל מכירת מוצר שניתן להשתמש בו בשבת אין איסור 'לפני עיור' כיון שאין זה מוכרח שיעשו בו איסור, וכך הדין גם בשאלה זו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל