לתרומות לחץ כאן

להשתמש בפתק עם מספר בתור שנמצא על הריצפה

אדם נכנס לדואר או לכל מקום אחר שנהוג בו "לקחת מספר ולהמתין" ומצא שם כמה וכמה אנשים ממתינים תוך כדי המתנה הוא הבחין ברצפה ב"מספר" הבא ברשימה.. האם מותר לו להשתמש בזה?

תשובה:

שלום רב,

אין להשתמש בתור זה.

אגב נציין שאף לא ניתן לתפוס תור עבור חברים וכדו'.

מקורות:

בשו"ע חו"מ סי' רעב סעיף יד מובאות דוגמאות שיש לתת זכות קדימה לזה שמגיע לו לפי ההגיון ושדין זה נלמד מהפסוק בצדק תשפוט עמיתך. ועיין בעלון המשפט גליון 40 עמוד 6.
גם בתפיסת תורים, ההגיון הוא יש לתת זכות קדימה לזה שהקדים לבוא וממילא מחויבים מן התורה להקפיד על כך. הפתק של התור נועד רק לשמור על הסדר, אך אינו מקנה זכות לתור וממילא יש לתת זכות קדימה לאלו שממתינים יותר זמן. גם אין הגיון שאדם שיש לו חברים יקדים לאדם שכבר מחכה יותר זמן, רק בגלל שהחבר תפס שני תורים אחד לו ולאחד לחבירו.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ומה בדבר משפחה העורכת קניות ב'סופר' ומיד עם הגעתם שולחים את אחד הילדים להמתין כבר בקופה, הרי מצד גדרי ההמתנה הצודקים יש אכן מי שממתין?

  2. בגמרא סנהדרין כט: שנלמד מהפסוק בצדק תשפוט עמיתך שאפילו במקום שמידת הדין אומרת, שאין זכות קדימה לטעונה מפני שאינה טעונה, כיון שבאו ביחד. מכל מקום לפי ההגיון יש להקדים את מי שסובל יותר ולהתחשב בו עקב מצוקתו.
    וכלשון המאירי יש דברים שאין מידת הדין שולטת בהם ואתה צריך לחזר בהם אחר מה שראוי יותר להכריע את האחד למה שאין מידת הדין מחייבתו דרך פשרה ומידה מעולה.
    אמנם מבואר עוד בגמרא זו שכאשר יש ספינה קרובה לעיר – הקרובה לעיר קודמת לשאינה קרובה (לפי פירוש רש"י ע"י הדרישה) היינו כיון שהיא יותר קרובה לעבור למיצר – לה ניתן זכות הקדימה והיינו זכות מצד הדין כיון שקרובה יותר.
    וא"כ ה"ה לעניין קדימה בתור, מי שקדם מצד הדין זכותו קודמת לבא מאוחר, ואינו רק מצד 'דרך מעולה' אלא הזכות שלו מצד ה'דין מחמת שקדם'.
    לפי זה, יש לו בעלות על 'מספר התור' כיון שקדם. לאחר שנקבע שהקובע לזכות זו הוא על ידי ה'מספר' הבא ברשימה, אם כן הוי כזכה מהפקר על ידי המספר במקום זה בתור ודינו כשטר 'ממרני' ויכול להעביר זכות זה לאדם אחר כיון שקודם שלקח מספר זה היה כהפקר ואחר שלקחו קנה זכות זו ויכול להעבירה לאחר ולפי זה הוא הדין במי שמצא 'מספר' זה- זכה בזכות הבעלות על התור שהפקיר מי שזרק 'מספר תור' זה.
    ומנלן לומר ש'מספר' זה אינו מקנה זכות קדימה והמוציא מחבירו עליו הראיה?
    ומנלן לומר שמי שיקדש אישה בהנאת 'מספר בתור' זה- לא תהא האישה מקודשת?
    ויש דמיון לדין זה ממה שפסק המחבר בסימן קצ א מי שיש לו חובות הרבה, מי ששטר הלוואתו קודם דהיינו זמן קנין שטרו – הוא קודם לגבות אף על פי שזמן הפרעון של המלווה המאוחר קודם לזמן הפרעון של המוקדם. אם כן נלמד לנידון דידן גם כן שאף על פי שמצד היושר יש זכות למי שהמתין יותר מכל מקום מי שיש לו בעלות על 'מספר התור' – קודם קנינו למי שהמתין בפועל יותר זמן?

  3. כיון שקדימה בתור היא דבר שאין מידת הדין שולטת, לכן לא שייך לזכות בתור על ידי מציאת פתק. שטר נתפס על ממון שמידת הדין שולטת, אבל זכות קדימה בתור היא על פי ההיגיון ולא על פי תפיסת שטר.
    ההלכה של ספינה קרובה, היא כיון שיותר קל שהספינה הרחוקה תיסוג לאחור ותתן לקרובה לעבור, מאשר שהקרובה תחזור את כל הדרך בחזור, לכן יש זכות קדימה לקרובה. אך לא משום שהיא שהקרובה תפסה את התור. וכן כתב ביד רמ"ה סנהדרין לב ע"ב: "כיצד שתי ספינות כו', שורת הדין טעונה ושאינה טעונה תדחה שאינה טעונה מפני טעונה, היו שתיהן שאינן טעונות או שהיו שתיהן טעונות, זו קרובה לעבור וזו אינה קרובה לעבור, תדחה שאינה קרובה מפני קרובה. כללו של דבר מי שטירחו מועט מחבירו ונוח לו להתעכב יתר מחבירו הוא נדחה מפני חבירו".
    ועל פי זה נראה לענ"ד, שיש חיוב לפנות מקום באוטובוס לאדם מבוגר שהעמידה קשה עליו (מה שאגד כותבים מפני שיבה תקום, היא בורות גמורה. המצווה אינה מחייבת לפנות מקום). כיון שעל פי הדין נראה שתפיסת מקום ישיבה אינה קנין, אלא שיש למתיישב זכות קדימה על פי ההיגיון, אבל אם יש אדם מבוגר שהעמידה יותר קשה עליו, ההיגיון הוא שהמבוגר ישב והצעיר יעמוד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל