לתרומות לחץ כאן

ביטול הוראת קבע לצדקה לאחר חתימה עליה

שלום רב,
רציתי לדעת מה לעשות במרה הבא:
תכננתי לתת הוראת קבע לגוף מסוים ואף דיברתי איתם על כך והעברתי פרטיהם להבנק. לא זוכרת אם כבר ירד תשלום אחד או אפילו לא, ביקשתי מהבנק להפסיק את הוראת הקבע. פשוט, כשהייתי צריכה מהם משהו הם לא נתנו מענה הולם לבקשתי, כלומר בקשו תוספפת תשלום וזה מאד לא מצא חן בעיניי. הגם, שאני לא ממש יודעת לאן הולך הכסף. רציתי לדעת האם זו עבירה לבטל את הוראת הקבע אותה אעביר בל"נ למוסד אחר. האם בגלל שאמרתי להם שאעשה זאת עליי להמשיך לשלוח כסף אפילו כשאני לא מעוניינת? תודה רבה
אפרת

 

תשובה:

שלום וברכה

(מתוך הדברים נראה כי מדובר בהוראת קבע כתרומת צדקה למוסד מסויים, ובשאלה זו תעסוק התשובה).

מכיון שכבר חתמת על הוראת הקבע אף אם לא יצא עדיין כסף מחשבונך, היה אסור לך לבטלה עד לאחר זמן סביר שבגינו חותמים בדרך כלל על הוראת קבע (מנהג העולם הוא בדרך כלל לכל הפחות לשנה), אלא אם כן אמרת בשעת הנתינה שאת נותנת את זה בלי נדר.

 

מקורות:

בשולחן ערוך יו"ד סימן רנח,ו מבואר שלאחר שאמר שיתן צדקה יכול להישאל על הנדר, אך לאחר שנתן את הכסף אינו יכול אף להישאל.

ולאחר נתינת הוראת הקבע ליד הגבאי כתב בספר צדקה ומשפט (ר' יעקב בלוי) פ"ד הערה מ"ה שנחשב כקנין שאי אפשר להישאל עליו, וניתן לבטלו רק לאחר פרק זמן סביר כמו שכתב שם הערה ל"ה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. שלום הרב, על כל טופס הוראת קבע כתוב במפורש שמותר לי לבטל בכל רגע. האם זה לא נחשב כאילו אמרתי בלי נדר? כשאני יכול לבטל בכל רגע נתון כמו שכתוב על הטופס עצמו?

  2. הכתיבה הזו אינה מספקת, זה סתם משהו פורמלי, רק בשונה מהוראת הרב המשיב, אני כן הייתי אומר שאם לא היתה הגבלה של זמן ניתן לבטל אבל מי שכתב מספר מסויים של תשלומים זה כבר בעיה של נדר.

  3. שלום הרב,

    השאלה שלי טיפה שונה, אני עשיתי הוראת קבע למקום מסוים כד שיהיה בתור מעשר כספים, לאחרונה סיימתי את עבודתי באותו מקום וכרגע אני מחפש עבודה ככה שהוראת הקבע לא רלוונטית בתור מעשר, האם גם במקרה זה יש בעיה בביטול הוראת הקבע לפני סיומה?

  4. הי שלום אני הצטרפתי להגרלה של עמותת עלי שיח על דעת שאני יתן את זה מכספי מעשרות אך לאחרונה התברר לי שמעיקר הדין ניתן לתת מעשרות רק לעניים וללומדי תורה. וכל ההתר שלתת לכל צורכי מצווה הוא לשיטה שמעשר כספים אינו חובה בימינו.
    אם מותר לי לבטל ולתת את הכספים האלו ללומדי תורה?

  5. מי שרגיל לתת מעשרותיו גם למטרות אחרות יכול להקל בזה, ואם אתה רוצה להחמיר, עשה זאת רק מכאן ולהבא ולא לגבי צדקות שכבר התחייבת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל