לתרומות לחץ כאן

שאלות בהשקפה

כמה שאלות:
א. מדוע באנו לעולם?
ב. כאשר מסתכלים על התפתחות הטכנולוגיה בימינו כמו מחשבי על, אלקטרוניקה, חלליות, מטוסים, תקשרות וכו' האדם מסתכל ותפעל כמה מחשבה הושקעה וכמה אנשים לאורך השנים השקיעו בשביל לבנות את זה. מה התכלית בכך שהקב"ה הביא את הדברים האלה לעולם?
ג. ברור לי שתפקידו של היהודי זה לעסוק בתורה כי עליו עומד העולם. אז האם תפקידו של הגוי זה להתעסק במדע ולהמציא את כל הפיתוחים הללו בשביל לשמש את היהודים?

 

תשובה:

שלום וברכה

א. הרמח"ל [רבי משה חיים לוצאטו] הקדיש פרק שלם בראש ספרו "מסילת – ישרים" בו הוא משרטט את שלביה של מערכת העבודה הרוחנית המוטלת על יהודי באשר הוא, לבירור שאלתך. דברים בנושא זה כתב גם בתחילת ספרו "דרך ה'" ובספרו "דעת תבונות".

המסקנה אליה מגיע רמח"ל היא, שהאדם לא נברא כדי לחוות את מסע חייו הקצרים ורוויי התלאות, אלא למטרה טובה בהרבה. ההכרה שהעולם נברא על ידי בורא עליון נפלא שיצר עולם מורכב, מתוחכם ומופלא שכזה, מכריחה אותנו לחשוב שהיתה לו איזו שהיא מטרה בבריאה זו. היות והבורא שברא יצירה מופלאה כל כך הוא בוודאי טוב ככל שרק נוכל לקלוט, הרי שמעצם מהותו, רצונו הוא להביא טוב, וזה הוא בוודאי הציר המרכזי של כוונתו ביצירת העולם.

ההבנה שנכון לנו עתיד טוב יותר מההווה הקצר והמריר שאנו חווים, מחייבת אותנו להאמין כי הוייתנו אינה רק בשר ודם בני חלוף, אלא שיש בנו מרכיב נוסף, אלמותי, שישרוד את המוות ויביא אותנו אל מחוזות הטוב האמיתי. אותו טוב שהוא הוא מטרת בריאתנו. מנסיון החיים שלנו נוכל לדעת כי אושר אמיתי חייב לבוא עם שלמות. ולכן האושר המובטח הוא ודאי שלמות נפלאה, של השלמה עצמית, של מיצוי עצמי, של חזרה למקור ודבקות בשורש ההוויה.

יש עוד הרבה מה ללמוד ולהסביר בעניין הזה, אבל זאת המתכונת, פחות או יותר.

ב'. תובנות אלו מביאות אותנו להבנה כי כל מה שקורה תחת השמים הוא חלק ממערכת אדירה המנוהלת בחכמה עליונה. ברור לנו כי לכל התפתחות טכנולוגית ולכל פריצת דרך מדעית יש תפקיד חשוב בתהליך הזה שאנו חיים ופועלים בתוכו. לא תמיד אנחנו יודעים להניח אצבע מורה על היעדים המדוייקים של כל דבר, אבל אין ספק שבסופו של דבר כל מה שנמצא אמור להשלב במשחק. לכן לעולם לא נוכל להרשות לעצמנו להשתמש באחד מכל אותם הדברים הנפלאים שפותחו ונוצרו כאן, בצורה שתפגע במטרה האמיתית שלהם.

ג. באותה מידה לא נוכל לקבוע מסמרות ולומר מה הוא בדיוק תפקידו המסוים של גוי זה או אחר, ממש כפי שאיננו יודעים במדוייק מה תפקידו המיוחד של כל אחד מאיתנו. לפי אותו עיקרון נוכל לומר לפחות את זה; הגוי, כמו כל דבר אחר בעולמנו, ממלא תפקיד. יתכן מאד שפיתוח טכנולוגי ומחקר מדעי הם חלק מתפקידו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל