לתרומות לחץ כאן

ברירה לצורך סעודה גדולה

בעניין בורר לאלתר. מהיא הגדרה של בורר לאלתר?

ובזה יש כמה שאלות
1. אדם המכין כמות אדירה של אוכל לצורך אורחים וכדו' ובשביל להכין את האוכל וכדי להספיק ולברור הוא חייב להתחיל את פעולת הברירה כשלוש שעות לפני הסעודה וכמובן הוא עוסק רק באותה פעולה עד תחילת הסעודה (שברור שאם הוא עוסק בצורך הברירה שלוש שעות לפני הסעודה וזמן פעולת הברירה נמשכת כחצי שעה שאז נותרו לו שעתיים וחצי לסידור השולחן וכיוצא בזה שאינם מצורכי הברירה שאינו נחשב כבורר לאלתר, אלא אני שואל על אדם שעוסק רק בפעולה אחת דהינו בורר כל השלוש שעות מתחילתן ועד תחילת הסעודה, ואם לא יעשה זאת אין מציאות שהסעודה תהיה מוכנה ואין עוד אנשים לעזור לו, וכמובן מדובר על הבורר אוכל מפסולת) האם נחשב הדבר לאלתר כדברי הרמ"א שמותר להתחיל לברור לצורך הסעודה ואפילו לפני הסעודה או שכיוון שמדובר בהמון זמן אז אסור, ואם כן אז מה הוא הזמן המותר?
2. האם לאלתר האמור בבורר, הוא נכון גם לגבי מלאכת טוחן?
תזכו למצוות אם אפשר מקורות לתשובה.

 

תשובה:

שלום וברכה.

יסוד ההיתר של ברירה לאלתר (שמותרת בצירוף ברירה ביד ואוכל מפסולת), מכיון שכך אין פעולה זו נראית פעולה של ברירה לצורך אוצר אלא ברירה לצורך אכילה.

מטעם זה כתבו הפוסקים שאין צריך להסמיך את הברירה לאכילה עצמה, אלא גם כשעושה את הברירה בזמן הרגיל להכנת הסעודה, נחשב הדבר כברירה לאכילה ולא לאוצר.

בהכנת סעודות גדולות, כתבו הפוסקים שמותר לברור אפילו זמן רב קודם הסעודה, ואפילו אם ישארו לו אחרי הברירה דברים אחרים להכין לצורך הסעודה (כסידור השולחן וכדו'), כיון שכשמכין כמות גדולה, תמיד נחשב זמן הכנת האוכל לסעודה כזמן ארוך יותר, וניכר במעשיו שאינו בורר לאוצר אלא לצורך אכילה אף אם זה לוקח זמן רב.

לענין טחינה לאלתר, גם בזה הדין שאם טוחן סמוך לסעודה מותר כמו בבורר, שגם בכך נחשב הדבר דרך אכילה ולא דרך טחינה.

 

מקורות:

היתר ברירה לאלתר גמרא שבת עד,א וראשונים שם.

היתר הברירה סמוך לסעודה נפסק בשולחן ערוך סי' שי"ט ס"א ובמ"ב שם סק"ד. ובסי' שכ"א ס"ק מ"ה לענין טוחן כתב המ"ב שהזמן של הלאלתר בטוחן נלמד מבורר, ולכן צריך שיהיה סמוך לסעודה ממש, אך אם עושה זאת שעה או שעתיים קודם הסעודה קרוב הדבר לומר שחייב חטאת. מבואר שפחות משעה נחשב סמוך לסעודה, וכך כתבו פוסקי הזמן שחצי שעה קודם הסעודה נחשב לאלתר.

בסעודות גדולות, מבואר במ"ב סי' תרי"א בשעה"צ סק"ט שמותר לברור שיעור זמן שמספיק להכנת כל הסעודה, וכן דייק השמירת שבת פ"ג סעיף ס"ט מהמ"ב שיח,ו. וכן כתב בספר איל משולש פרק ח' סעיף י"א בשם הגרי"ש אלישיב שליט"א.

לענין טחינה לאלתר מבואר במ"ב שציינתי לעיל (שכא,מה) שמדמים את דיני 'לאלתר' בבורר לדיני לאלתר בטוחן לגמרי (לדעת הרמ"א שם).

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום, באמת בחוט המשולש כתב כן אבל בשש"כ לדעתי לא כתב כן אלא כתב שמותרלו לברור את כל הכמות הדרושה וכו' במה שעומד לעשות בדבר המבורר, משמע שרק דברים הקשורים או תלויים בברירה. וכן כתב במפורש בתשובות והנהגות ח"ב סימן קפה, שאין להתיר שאר הכנות אחר הברירה. ונ"ל שכן משמע מהמשנ"ב שאמר שהברירה צריכה להיות סמוך לסעודה ממש וכתב שם שהיינו די היציאה מבית הכנסת והרי הכנת כל הסעודה ודאי לוקחת זמן רב יותר. אם אפשר התייחסות, תודה.

  2. לגבי מה שכתבתם שאפילו אם יישארו לו לאחר הברירה עוד הכנות כסידור השולחן. אז אמנם לגבי סידור שולחן שזו פעולה קלה ומהירה אני יכול להבין [אא"כ מדובר בהרבה שולחנות], אבל מה יהיה דין מי שבורר כגון שמקלף ירקות או חותך סלט שהוי טוחן [והתירו רק לאלתר] ולאחר מכן עוסק בהכנת דבר שאינו קשור לברירה כגון מכין איזה משקה לסעודה שהכנתו דורשת 20 דקות?האם גם בזה יהיה מותר? מדבריכם משמע שכן: "ואפילו אם ישארו לו אחרי הברירה דברים אחרים להכין לצורך הסעודה (כסידור השולחן וכדו'), כיון שכשמכין כמות גדולה, תמיד נחשב זמן הכנת האוכל לסעודה כזמן ארוך יותר". אולם בתשובות והנהגות כתב:
    "כשיש לנשים עוד דברים להכין צריכה להשאיר הקילוף של המין שבכלל איסור בורר עד סוף ההכנות באופן שבוררת והולכת עד הסעודה ממש ובלאו הכי ודאי יש לאסור"

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל