לתרומות לחץ כאן

חיוב תשלום בנזק שנגרם לרכב בשעה שנסעו בו בשביל בעל הרכב

לכבוד הרבנים החשובים שלו' וברכה
1)בחור שעובד כעוזר במטבח של ישיבה וחלק מהעבודה זה לנסוע לעשות קניות לישיבה וכן להביא ארוחת צהריים כל יום וכן שאר צרכים ע"י הרכב של הישיבה המשכורת היא קבועה ולא משנה מספר השעות שנצרך לישיבה, באחת הפעמים היה להם ארוע וביקשו ממנו להביא סירים גדולים עם הרכב של הישיבה והוא פחד שהסירים ישפכו והוא שם עליהם יד אחת ונסע במהירות של בערך 20 קמ"ש, ונתקע בפח זבל שהיה בשביל עפר צר בדרך לישיבה כי היה טרוד להסתכל על הסירים ונהיה סדק בשמשה הקדמית של הרכב וכן נזק בפח של הרכב על מי לשאת בנזק?
2)הבחור אמר להם שיש לו חבר שיכול לתקן ולהחליף את השמשה בזול אבל הם החליפו אצל מוסך רגיל וההפרש היה סך500 ש"ח, האם הבחור צריך לשלם האם צריך לשלם גם את ההפרש במחיר ממה שהיה יכול לתקן אצל חברו?

תודה רבה

תשובה:

שלום רב.

1. על הבחור לשלם נזק זה.

2. אם אכן היה ניתן לתקן באופן מושלם במחיר זול יותר, עליו לשלם את המחיר הזול.

מקורות:

1. בין אם דינו כשומר חנם חייב מדין פשיעה, וגם אם מדיני שומרים פטור (אם נחשב בעליו עמו) יש לחייבו מדין אדם המזיק כמבואר בפת"ש קעו,יג דגם היכא שפטור משמירה חייב מדיני אדם המזיק.

2. נחלקו הפוסקים אם חיוב המזיק הוא דמי התיקון או לתקן בפועל (ראה כאן עמודים ה'-ו' פרטים בזה), וממ"נ שיעור דמי התיקון הוא כפי שהיה ניתן לתקנו בפועל ומשום כך זהו חיובו הממוני לניזק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל