לתרומות לחץ כאן

תביעת אדם הנראה כחילוני לבית משפט אזרחי

שלום לכבוד הרב,
שאלתי היא כזאת:
לפני 6 שנים כשהייתי חילוני הסתובבתי בתחנת דלק עם כמה חברים וראיתי קופסא של בקבוקי קולה והיה נראה שזה לא שייך לאף אחד כי המקום היה בפשיטת רגל. אז חשבתי לעצמי ליטול את אחד הבקבוקים ולפתע שמעתי איזה בחור אומר לי להחזיר את זה למקום. ואז הבנתי שזה שייך למישהו. אך למרות שהחזרתי את הבקבוק למקום הוא בא ונתן לי מכה בראש וכתוצאה מכך נשברו לי 2 שיניים ונגרם לי כאבי ראש ונזק. האם מותר לי לתבוע את האדם הזה לבית דין שהוא לא בית דין רבני. כלומר בית דין אזרחי? כי מן הסתם הוא לא יסכים לדון בבית דין רבני כי אני חזרתי בתשובה והוא לא נראה לי.

תשובה:

שלום רב,

יש מתירים לפנות לבית משפט אזרחי במקרה שלך, אולם לדעת רוב הפוסקים, אם יש סיכוי שיסכים לדון בבית דין, עליך להקדים ולתבוע אותו פעם אחת בבית דין רבני (לאו דוקא בבתי הדין הרבניים האיזוריים, אלא גם בבית דין רבני פרטי).

מקורות:

דין תביעה בערכאות מבואר בשו"ע חו"מ סי' כו. דעת הכסף הקדשים שם וכן דעת המהרש"ם שאם ידוע שלא ישמע לבית דין, מותר לתבוע בערכאות מבלי להקדים לתבוע בבית דין, אולם יש הרבה מסורתיים הבאים לבית דין ולא ניתן להחליט על אדם שלא ישמע לבית דין על בסיס השערה בלבד.
הגרמ"מ שפרן שליט"א נוטה להתיר לפנות לבית משפט במקרים של אלימות ובפרט כשנראה שהוא מסכים להגיע לבית דין רק כשנראה לו שבכך ירוויח.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. אתה לא חייב לתבוע אותו. אלא שאם אתה רוצה לתבוע אותו בבית משפט אזרחי, לדעת רוב הפוסקים, עליך להקדים לתבוע אותו בבית דין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל