לתרומות לחץ כאן

מה מברכים על מצה במהלך השנה?

שלום עליכם
אני אוכל כל השבוע מצות במקום לחם, מה הדין אם אני קובע סעודה עליהם (אני אוכל מעל שתי מצות), מה עליי לעשות לפי הספרדים? האם לברך המוציא וברכת המזון, או מזונות ועל המחיה?
תודה

 

תשובה:

אם אתה אכן אוכל בכל ימות השבוע רק מצות, עליך לברך 'המוציא' וברכת המזון, אף שאינך קובע סעודה עליהם.

 

מקורות:

שיעור קביעת סעודה (ד' ביצים) במצות מכונה הוא קרוב למאה שישים גרם, שהוא בין 2 ל3 מצות מכונה, וכיון שאתה אוכל רק 2 מצות, אינך צריך לברך 'המוציא' למנהג הספרדים שלאחר הפסח אינם מברכים על מצה קשה 'המוציא'.

אך מכיון שאתה אוכל באופן קבוע מצות, כתב הגר"ע יוסף שליט"א ביחווה דעת חלק ג' סימן י"ב שבכה"ג מברכים 'המוציא' אף בשאר ימות השנה.

אמנם יש לדעת שגם רבני ספרד שנקטו לברך 'המוציא' – כתבו שראוי להחמיר לאכול מצה בשאר ימות השנה רק לאחר אכילת מעט פת, מכיון שדבר זה תלוי במחלוקת גדולה, כן כתב החיד"א במחזיק ברכה סימן קנ"ח אות ה' וכן הביא ביחווה דעת שם.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה על האתר הנפלא
    כתבתם ששיעור ארבע ביצים זה קרוב ל160 גרם לפי הידוע לי שיעור ביצה לפי חלק מהשיטות זה 57 או 54 וא"כ זה הרבה יותר מ160 גרם אא"כ יש חילוק בין מצה ללחם אשמח א"כ לדעת מה החילוק
    תודה רבה

  2. אינני יודע להשיב בגרמים כיון ששיעור המדידה מעיקר הדין הוא תמיד בנפח, גם לא הבנתי מה שכתב הרב הכותב, כיון שכזית זה לפחות חצי מצת מכונה, כך שלפי דעתי שיעור קביעות סעודה יכול להגיע אפילו לארבע מצות…

  3. שלום וברכה
    א)לא הבנתי. הרב כתב 160 גרם א"כ הרב מלמד אותנו כאן שממרים את הנפח במשקל א"כ זה דבר ידוע בכל ספרי הפוסקים שלכתחילה לספרדים החל מ160 גרם זה קביעות סעודה כי זהו שיעור 3 ביצים שמובא בי"א בתרא אך לענין ברכת המזון היות וזה ספק ברכות צריךלאכול שיעור של 4 ביצים ומהו ספיקו של כבוד הרב?
    ב)כונתי היתה שהיות ובמצה אין כמעט אווירים כמו בלחם לכן כאשר מודדים בנפח יתכן שנפח מצה של 160 גרם זהה למשקל ארבע ביצים
    תודה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל