לתרומות לחץ כאן

ביצה עם דם שנתערבבה בביצים אחרות

1. ביצה עם דם שהתערבבה בשתי ביצים אחרות ורואים את הדם בבירור, יכולה להתבטל ברוב? או שזה לא נקרא "תערובת" ולכן לא מתבטל?

2. ומה הדין אם עירבבו את שלושת הביצים חזק, עד שכבר לא כ"כ רואים את הדם?
תודה מראש.

תשובה:

שלום וברכה

רוב הביצים שקונים היום, הם ביצים שאינן מופרות [כלומר שהם נוצרות מהתרנגולת בתהליך של חימום עצמי], ולכן דינם של דם שנמצא בביצה כיום הרבה יותר קל, [כמובן באופן שאינן מופרות].

1. דעת הפוסקים שגם ביצים שלנו אם נמצא בהם דם, הדם שלהם אסור באכילה, ובמקרה שנתערבו ביחד כמה ביצים, ואתה רואה דם באחת מהם, צריך להוציא את הדם ולהפרידו משאר הביצים. [כל שהאיסור ניכר אינו בטל].

2. אם שכחו ועירבו בטעות את כל הביצים ושוב אין הדם ניכר בהם, מותר לאכול את הביצים, מכיון שהדם בטל ברוב.

מקורות

1. עיין בשו"ת אג"מ יו"ד ח"א סימן ל"ו ושו"ת מנח"י ח"א סימן ק"ו.

2. עיין שו"ע סימן ס"ו סעיף ה' ועיין בפוסקים הנ"ל.

הצטרף לדיון

11 תגובות

  1. שלום וברכה
    כפי שביארנו מבואר בפוסקים שהבאתי בתשובה שביצים שאינן מופרות מעיקר הדין הם מותרים ורק הדם שלהם אסור, אלא שאם אדם פותח ביצה אחת ונמצא בה דם, מכיון שהפסד של ביצה אחת, הפסד מועט הוא כתבו הפוסקים שנכון להחמיר ולזרוק את כל הביצה, אבל כשנתערב ביחד עם כמה ביצים, לא אוסרים את כל הביצים.

  2. ראיתי שר' משה פיינשטיין (יו"ד ח"א סי' ל"ו) מחמיר גם בביצים של זמנינו בתערובת, אם נמצא הדם בחלמון שבביצים שהיו מזכר היו אסורות.

  3. שלום וברכה
    בדברי האגרות משה מבואר שמעיקר הדין הביצה מותרת ורק הדם אסור, אלא שמכיון שביצה אחת אין בה הפסד, מן הראוי להחמיר, אף שמצד הדין לא צריך. עד כאן דברי האג"מ, ומכאן יש ללמוד שאם נתערב הביצה שיש בה דם ביחד עם הרבה ביצים, שלא צריך להחמיר בזה, [ומי שרוצה להחמיר גם בזה, תבא עליו ברכה].

  4. שלום וברכה
    תוכן התשובה שלי, היא ביחס לביצים שאינן מופרות [כלומר שאינן באים מזכר] וביצים כאילו אינן נאסרים מחמת הדם שבהם, רק את הדם בעצמו צריך לזרוק וכפי שמפורש בשולחן ערוך.

  5. ואם שמתי ביצה שנמצא בה כתם החשוד כדם בתבישל שבו הייתה רק עוד ביצה אחת או אפילו בלי ביצים נוספות?(אבל נראה לי שמה שהיה בתבשיל עצמו היה יותר מפי שישים מהדם)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל