תנור חלבי האם יש אפשרות לאפות בו חלות שיוכלו לאכול אותם עם בשר ממש? או להפך תנור בשרי שרוצים לאפות עוגה שישתו אותה עם הקפה.
האם מספיק לחמם את התנור בחום גבוה או שצריך להמתין 24 שעות לפני שמחממים אותו?
תשובה:
שלום וברכה
אם התנור החלבי נקי, והחלות אינן נוגעות ישירות במגשים החלביים, אם כבר עברו 24 שעות מהזמן שהשתמשו בו במאכל חלבי, (ואין לך אפשרות לעשות את החלות בתנור בשרי), מותר לאפות את החלות בתנור החלבי.
אבל אם עדיין לא עברו 24 שעות, לכתחילה יש לחמם את התנור לחום הכי גבוה במשך חצי שעה, ואחר כך תאפה את החלות. [ומי שאין לו זמן ואפשרות לעשות כך, יש על מי לסמוך להקל גם אם אינו מחמם את התנור תחילה, והמחמיר תבא עליו ברכה].
שבת שלום!
מקורות
כפי שמבואר בשו"ע יו"ד סימן צ"ה ובנו"כ שם אין עושין נ"ט בר נ"ט לכתחילה, כלומר אסור לבשל מאכל פרווה בסיר בשרי על מנת לאוכלו ביחד עם מאכל חלבי, ומבואר בחכ"א שם שזה אפילו בכלי שאינו בן יומו, אולם בכלי שאינו ב"י במקום שאין לו כלי אחר לבשל, כתב החכ"א שמותר לבשל גם בסיר הבשרי, ולכן אם אין תנור אחר לאפות את החלות והתנור אינו ב"י מותר לאפות בו את החלות, אבל אם הוא ב"י צריך להכשירו קודם, ובדיעבד אם אין לך אפשרות כזאת, אפשר להקל, מאחר וחלות הם מאכל יבש ודעת הרבה פוסקים שאין להם זיעה, וממילא אינו בולע כלום מהתנור.
שלום!
למה אם החלות נוגעות ישירות בתבנית זה בעיה, ומה זה שונה מהחכ"א שהבאתם שאם לו אין לו כלי אחר לבשל בו מותר לבשל גם בסיר הבשרי?
החכמת אדם מדבר על אינו בן יומו, שבזה אם אין לו כלי אחר יכול להקל, וספרדים נוהגים להקל באינו בן יומו גם לכתחילה.
יש להעיר שלדעת הספרדים הדבר מותר לכתחילה, שכן כידוע מפורש בבדק הבית שמותר לעשות נ"ט בר נ"ט אף לכתחילה גם בבן יומו. (ואולי לזה התכוונתכם כשכתבתם בסוף שבשעת הדחק יש על מי לסמוך). כמו כן לא הבנתי מדוע לא התייחסתם לדין ריחא?
לא כל כך פשוט
ראה כאן
https://din.org.il/2024/05/20/%d7%9e%d7%90%d7%9b%d7%9c-%d7%a4%d7%a8%d7%95%d7%95%d7%94-%d7%91%d7%a1%d7%99%d7%a8-%d7%91%d7%a9%d7%a8%d7%99-%d7%9c%d7%90%d7%95%d7%9b%d7%9c%d7%95-%d7%a2%d7%9d-%d7%92%d7%91%d7%99%d7%a0%d7%94/
השאר תגובה