לתרומות לחץ כאן

חיוב לגלות בעיה נפשית בקשרי נישואין

האם יש חיוב למועמדת לפני שידוכין לספר למועמד
על בעיה נפשית שיש לה? ואם כן מהו המקור לחיוב ואם אפשר קצת לפרט

תשובה:

שלום רב.

כל דבר הנחשב ל"מום" ודאי היא מחוייבת לומר לו.

הדין ברור כי אדם שנשא אשה, ונמצאה בה מום, הרי היא ספק מקודשת (אבה"ע לט סעי' ה'). ויש פוסקים הסבורים כי הקידושין ודאי בטלים, אלא שהיא צריכה גט מדרבנן (שלא יאמרו אשה יוצאת בלא גט). כן מבואר בבית הלוי (ח"ג סי' ד'). ועי' בב"ש שם שהביא דברי הב"ח שמסתפק בזה.

וא"כ הנושא אשה עם "מום" (דבר הנחשב אצל הבריות ל"מום"), אפילו אם לעולם לא יתגלה המום, כל בעילותיו בעילות זנות משום שהיא אינה מקודשת לו. (או עכ"פ ספק בעילות זנות). וכמבואר בכתובות (עג,א).

לכן פסק הגרי"ש אלישיב שליט"א להגר"י גרוסמן על בחורה שבעברה מעדה ונבעלה, כי היא מחוייבת לספר זאת לחתנה אפילו שלעולם לא יידע מזה. משום שכנסה בחזקת בתולה ונמצאת בעולה הרי זה מום. (קובץ תשובות ח"א סי' קנט). וראה בהרחבה בענין זה כאן.

וראה בשו"ת דברי יציב (אבה"ע סי' טו) שכתב: "הנה מעולם תמהתי שאפילו המדקדקין במצוות מ"מ בשידוכין אינם נזהרים מלהעלים איזה מום שבסתר ואיזה מיחוש או כדומה לזה, שהרי מלבד שזה בגדר אונאה ומקח טעות יש חשש שצריך קידושין אחרים"

אמנם, כל זה נאמר באופן שאין בכוונתה לספר כלום על בעיותיה. אבל אם בכוונתה לספר זאת לחתנה לעתיד, וכל השאלה היא מתי לספר, זה צריך לשאול רב, משום שיש בזה כמה גישות בין הרבנים.

הרבה הצלחה

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. שלום
    תודה רבה על התשובה המפורטת.
    שאלתי היא האם יש חיוב על ההורים של הבחורה לגלות לבחור/להוריו על מחלת הנפש של בתם ? ואם כן מה הדין כשהם מסתירים?

  2. בודאי צריך לגלות ואסור להם להסתיר. ומלבד שיש בזה הונאה בדיוק כמו באדם המוכר חפץ לחבירו ומסתיר מידע אודות החפץ שיתכן מאד שיגרום לקונה שלא לקנות. יש גם חשש לבעילת זנות כפי שכתבתי לעיל. ואמנם מצינו הרבה פעמים כי אנשים נשאים ואח"כ מתברר כי לאחד מהם יש מום עוד לפני הנישואין, ראה בשו"ת אגרות משה (אבה"ע ח"ד סי' י"ג) שכתב כי הרבה פעמים מאחר שהתרגל/ה וטוב לצד השני לחיות עם בעל/ת המום למרות המום שיש לו, הרי הצד שאינו בעל המום מוחל. אך זה רק באופן שלא היתה כאן כל רמיה או הסתרה, אלא המום עצמו התגלה רק אח"כ כפי שכתב שם באגר"מ.
    אכן איך לגלות ומתי לגלות יתכן מאד כי כדאי להתייעץ. כי אם ההורים שקלו שלא לומר, כנראה הם סבורים שבחור זה יוכל לחיות עם הבעיה הזו, ולכן כדאי להתייעץ איך ומתי לומר, אבל להסתיר לגמרי ודאי שאסור להחליט בשביל הבחור עם מה הוא יכול להסתדר ועם מה לא.

  3. מה קורה כשהמקרה הוא הפוך?
    כלומר, הגבר הוא זה שמעד כבחור, ואשתו לא יודעת על כך שאינה הראשונה אצלו.
    האם יש חיוב לגלות את אזנה? (נשואים כבר כמה שנים)

  4. ראשית, תודה על התגובה המהירה.

    כאשר בני הזוג כבר נשואים, ויש להם ילדים, והם חיים באושר:
    1.האם כאשר האשה התקדשה על דעת שהיא הראשונה אצלו, ולא כך פני הדברים (בתור בחור מעד ובעל) – האם יש בכך מקח טעות? או שבכל מקרה הנישואין תקפים , שרירין וקיימין?

    2. האם יש חיוב לגלות את הדברים לאישה? אם אין כאן תועלת הלכתית הנזק יהיה גדול ולחינם, ולכאורה יחשב כלשון הרע. (ואלי יש כאן גם מזכיר עוונות ראשונים)

  5. השאלה היתה על מום, או על בעיה נפשית וכד'. בזה אין כל הבדל בין האיש לאישה. אבל בנושא שאתה מדבר עליו. בהחלט יש הבדל. אם האישה סבורה שהיא הראשונה אצלו, ולא כך המצב. אין בזה כל חסרון. (כמובן אם הוא היום עונה לדרישות של יראת שמים שמצפה האישה). כלומר, העבר בענין הזה אינו מעניין.
    אצל האישה זה כן חשוב, כי הדין הוא שכנסה בחזקת בתולה ונמצאת בעולה, הרי זה ספק קידושין, כך שזה לא משנה בגלל היראת שמים של הבחורה שיתכן שהיום היא הרבה יותר ממנו. אלא במציאות אם היא בתולה או לא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל