לתרומות לחץ כאן

ביאור דעת חכמים בחיוב הרחקת נזיקין

במשנה בב"ב כ"ה: כתוב שאם הבור קדמה קוצץ ונותן דמים. ורש"י מסביר שכיון שברשות נטע… ואפילו לפי הר' יונה המובא בשיט"מ שכותב בשם רש"י 'שלא ברשות' הטעם שניתן לתשלום היא מה שכתוב בהמשך רש"י 'שאינו מזיק עד זמן גדול לא חייבוהו חכמים לקוץ בלא דמים'. וק"ל שהרי בוודאי הוא נטע כנגד דעת חכמים, ואפילו אם כוונת הנוטע היה לעקור הנטיעה לפני שהיא תהיה בעיתי, איך כשיבוא אותו זמן הנוטע יכול לתבוע מבעל הבור לשלם ואם לא ישלם לא יעקור- הרי לזה כיוונו דעת רבנן ב'מרחיקין' ויוצא שכמעט אין נ"מ בין הרבנן ודעת ר' יוסי שמתיר לגמרי בסיפא של המשנה.

תשובה:

מחלוקתם של רבנן ור' יוסי היא מחלוקת יסודית בחיוב הרחקת נזיקין, ולשיטת רש"י בדף כב,ב כמעט כל המשניות בפרק לא יחפור הם רק לדעת רבנן במשנה זו, והיינו שלדעת ר' יוסי חיובי ההרחקה בין שכנים הם מיסודות הדין של מזיק הכלליים, ואם אין מזיק וניזק אין חיוב הרחקה, ולכן גם אם בור קדמה מותר ליטע אילן וגם כשמגיעים השורשים ומזיקים את הבור אינו צריך לקוצם כיון שאין למעשיו שם מזיק.

אך לדעת רבנן חיובי ההרחקה בין שכנים הינם גם במקרים שהמזיק אינו עושה מעשה היזק אלא חפציו מזיקים, (ויעוי' ברא"ש שהביא הטור בסי' קנ"ה שכתב וז"ל 'דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום והקפידה תורה שלא יעשה אדם בתוך שלו דבר הגורם היזק לחברו' והיינו שדיני ההרחקה אינם תלויים בגדרי מזיק וניזק אלא הקפדה שלא יגרם היזק בין אדם לשכינו), וממילא על אף שיכול ליטע אילן גם אם הבור קדם כיון שכעת אינו עושה מעשה היזק וגם חבירו אינו ניזוק, אך ברגע שמגיעים השורשים לבורו של חבירו חייב לקוץ כיון שכעת שחפציו עומדים להזיק יש עליו חיוב הרחקה, ועל אף שחייב להרחיק כיון שאין עליו שם מזיק אינו צריך להפסיד ממונו עבור זה ועל הניזק לשלם לו על הפסדו.

 

מקורות:

בדעת רש"י בשיטת ר' יוסי יעוי' בדבריו ב"מ קיז,ב ד"ה איני. אמנם לדעת ראשונים אחרים שר' יוסי מודה בכל המשניות ביאור מחלוקתם שונה במקצת, ואכן גם במשנה זו אינם מפרשים כרש"י את הטעם לכך שקוצץ ונותן דמים כיון שאינו מזיק עד זמן ארוך, אלא כיון שלהפסד מרובה חששו (תוספות בדף יח,ב)

ובביאור דעת חכמים יעוי' בחידושי רבי נחום ב"ב אות ס"ח וע'.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל